Hva synes du om idéen? Diskutér under artikkelen og stem i avstemningen til høyre!

VEST-AGDER: — Aksen mellom Kristiansand og Stavanger er svært viktig å få på plass av hensyn til næringslivet i de to regionene. Offshorerelatert næringsliv står sterkest i de to regionene, og å koble sammen de to, vil åpenbart gi stor gevinst, mener Torger Reve, professor ved Handelshøyskolen BI.

Han uttalte til Stavanger Aftenblad tirsdag at strekningen mellom Stavanger og Bergen viser seg å være svært samfunnsøkonomisk lønnsom. Derfor mener han at oljefondet må investere i E 39 mellom de to byene.

— Jeg har ikke gjort beregninger på strekningen mellom Stavanger og Kristiansand, men ut fra et næringsmessig ståsted, er den strekningen trolig enda viktigere å få på plass. Det er også den veien som går til utlandet, påpeker Reve.

- Vei lønner seg

I en tid der aksjemarkedet går på lavgir, mener han politikerne bør diskutere en regelendring som gjør det mulig for Statens pensjonsfond utland, det såkalte oljefondet, å investere i lønnsomme veiprosjekter i Norge.

— Jeg utfordrer ikke handlingsregelen. Men ved å bygge vei gjennom OPS-prosjekt, blir veiprosjektet et AS som oljefondet kan investere i. Da investerer fondet i veiprosjektet på samme måte som en i dag investerer i bedrifter. Veiprosjekter er noe av det mest lønnsomme å bruke penger på, så disse pengene får fondet igjen i avkastning, sier Reve.

- Agderbyen må vokse

Han er selv oppvokst på Lista, og forteller at Lister-regionen i dag orienterer seg mot Stavanger, fordi veiene der er bedre enn mot Kristiansand.— Det er åpenbart at vi burde hatt fire felt mellom Kristiansand og Stavanger. Nå begynner folk fra Farsund å jobbe i Stavanger, fordi det føles nærmere enn Kristiansand. Vi har sett effekten av fire felt mellom Grimstad og Kristiansand. Arbeidsmarkedet mellom Arendal og Kristiansand har en helt annen dynamikk nå enn før veien kom, mener Reve.

Han er svært begeistret for begrepet Agderbyen, og mener den kunne vært mye større.

— I dag kan du lett bo i Grimstad og jobbe i Kristiansand. Men det er ikke like lett å bo i Mandal og jobbe i Kristiansand. Det er noen som gjør det, men reiseveien er litt i overkant. Agderbyen går fra Arendal til Kristiansand. Den burde gått fra Arendal til Mandal, mener Reve.

Med bedre E 39 på hele strekningen mellom Stavanger og Kristiansand, mener han det er naturlig at Flekkefjord-regionen orienterer seg mot Stavanger.

— Da ville de to regionene dannet et så sterkt arbeidsmarked at det kunne konkurrert med Østlandet, mener Reve.

- Vei kan løse problemer

Lindesnes-ordfører Janne Fardal Kristoffersen (H) har uttalt at det er en sterk sammenheng mellom dårlige levekår i regionen og de dårlige veiene. Torger Reve er ikke helt enig.

— Det er kanskje å gå litt langt. Det vi vet er at levekårsutfordringer følger næringslivet. Lindesnesregionen scorer dårligst i Vest-Agder på grunn av dårlig arbeidsmarked. I tillegg har de dårlige veier. Det er ikke en direkte årsakssammenheng mellom vei og levekår, men vi ser en indirekte sammenheng. Med bedre veier får du større arbeidsmarked, og da forsvinner mye av problemene, sier Reve.

Men han forstår fullt ut Fardal Kristoffersens store skuffelse etter statsbudsjettet, der resten av E 39 mellom Vigeland og Fardal ikke er nevnt.

— At den strekningen ikke kom nå, er relativt sensasjonelt. Utbyggingen mellom Fardal og Osestad hjelper ikke når du får flaskehalser på hver side. Vi trenger en helhetlig veibygging, ikke bare fire kilometer her og der, sier Reve.