OSLO: — En karakter er en helt konkret tilbakemelding alle kan forhold seg til. Samtidig må karakteren følges opp av en generell vurdering av eleven, sier Grønvold.

Han er på 3. plass på Vest-Agder Høyres liste til stortingsvalget. På helgens landsmøte kommer han til å snakke varmt om karakterer lenge før 8. klasse og ungdomsskolen slik det er i dag.

Opp til kommunen

— Jeg mener det skal være opp til den enkelte kommune å bestemme om karakterer skal innføres. Det bør ikke være opp til staten. Kommunen kjenner de lokale forhold best, og vi får dessuten testet ut karakterbruken fra kommune til kommune, sier han.

Selv husker 24-åringen veldig godt da han fikk sin første karakter i 8. klasse - en 6-er i geografi!

— Det var en stor inspirasjon for meg - og en inspirasjon jeg veldig gjerne skulle hatt i årene før også, sier han.

Skaper ikke press

Grønvold mener at det å få karakterer alt i barneskolen ikke vil skape press.

— Nei, tvert i mot er karakterer med på å gi en pekepinn for eleven og de foresatte hvordan hun eller han ligger an i fagene. Dessuten betyr en karakter ingenting i barneskolen, det er først i ungdomsskolen karakteren har en betydning for hva du skal studere i etterkant, sier han.

Går mot

Fra før har Venstres landsmøte gått mot å innføre karakterer i barneskolen. Det samme ståstedet har KrF.

Trolig vil Frp si ja til karakterer fra 5. klasse på sitt landsmøte i slutten av mai.