KRISTIANSAND: — Det er veldig beklagelig. Det blir en stor utforing for kollektivtrafikken her, når vi ikke får nok penger til et ordentlig tilbud. Det er veldig urimelig konklusjon at vi ikke får noen ting, sier han.

— Men helt uventet var det vel ikke?

— Nei. Vi var forberedt på en reduksjon i belønningsmidlene på grunn av de politiske vanskelighetene vi har hatt. Men at alt skulle settes på vent er en urimelig konklusjon, sier han.

— Men statsråden har vel vært relativt klar på at rushtidsavgiften måtte inn for at regionen skulle få pengene?

— Vi skulle utrede rushtidsavgiften. Og det er en sakelig uenighet om hvordan avtalen med departementet er å forstå. Men problemet er vedtaket Kristiansand gjorde om at de ikke vil innføre rushtidsavgiften, sier Westermoen.

— Så da er vel dette prisen vi må betale for å si nei til avgiften?

— Men det er en urimelig konklusjon når departementet legger vekt på det ene momentet om rushtidsavgift, og ser vekk fra de gode resultatene som er oppnådd gjennom andre virkemidler, sier Westermoen, som også viser til at fylkestinget i Vest-Agder har gått inn for at rushtidsavgift kan innføres - hvis nødvendig.

— Men Kristiansand sier altså bastant nei, legger han til med et lite sukk.

— Så da så du vel baksmellen komme?

— Det var ikke uventet. Vi hadde vel ventet en reduksjon av de 60 millionene vi etter avtalen skulle ha. Men hele beløpet er urimelig og blir en stor påkjenning for kollektivtrafikken Det har gått politikk i saken på en uheldig måte. Og departementet bestemmer - uansett hva vi mener, sier fylkesvaraordføreren.

Nå vil han sammen med fylkesordfører Terje Damman (H) sette seg ned med politikerne i Kristiansand og legge en strategi for hvordan regionen kan få en større andel av midlene.

— Vi må sette oss ned og se hvordan vi kan håndtere dette. Samtidig som vi starter opp arbeidet for å få midler i fra bypakkene som ble annonsert i Nasjonal transportplan, der rundt en milliard kroner fordeles. Så får vi se hva departementet legger i innholdet i bypakkene, og om disse sakene kan kombineres, sier fylkesordfører Damman.