OSLO: Selskapene annonserer med store kampanjer og en rekke ulike pristilbud, men alt er ikke så enkelt og billig som forbrukerne skal tro, mener Forbrukerombudet.

Ombudet har undersøkt selskapenes markedsføring for å avdekke i hvilken grad det er mulig å få kjøpt billetter til prisene som oppgis i markedsføringen.

– Kontrollen viser at det kan være svært vanskelig å finne billetter til prisene som står i reklamen. Det gis også gjennomgående for dårlige opplysninger om begrensningene i tilbudet, som for eksempel at prisen bare gjelder enkelte dager. Forbrukerne må ha en reell mulighet til å få tak i billetter til den prisen som er annonsert. Dette er ikke alltid tilfelle i dag, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Forbrukerombudet har sendt ut et generelt orienteringsbrev til bransjen om hvilke krav som stilles når man skal reklamere med pristilbud og når tilgjengeligheten av billettene er begrenset. I tillegg peker Forbrukerombudet i et brev til Fjord Line, Stena Line, Colorline og DFDS Seaways på konkrete mangler i selskapenes annonsekampanjer.

Helt konkret ber Forbrukerombudet selskapene om å endre sine kampanjer og enten ha flere billetter tilgjengelig, eller informere passasjerene bedre om begrensningene