Beinfritt og klar for tilberedning. Torskeloin (nærmest), breiflabbfileter og breiflabbkinn. "Gammelfisk" som sild og makrell selges det svært lite av. Foto: Roar Greipsland
- Slik vil flesteparten ha det. Særlig yngre kunder krever beinfrie fileter, gjerne breiflabb eller torskeloin, sier Camilla Danielsen ved Fiskelaget i Mandal. Foto: Roar Greipsland
Salgstallene for sild og makrell har falt dramatisk, hevder daglig leder ved Fiskelaget i Mandal, Espen Pedersen. Her i ferd med å pakke lutefisk. (arkivfoto) Foto: Roar Greipsland

MANDAL: – Sild er nesten umulig å selge. For bare få år gikk det unna 20-30 kilo om dagen. Nå er vi heldige om vi blir kvitt fem kilo, sier Espen Pedersen, daglig leder ved Fiskelaget i Mandal. I stedet er det breiflabb, kveite og laks som selges. Kravet er at de må være hundre prosent beinfrie.

Makrellsalget mer enn halvvert

Kundene vraker også makrellen. For to tre år siden ble det solgt fra 70 til 120 kilo daglig den første fangstuka på våren. Nå forsvinner det bare 20-30 kilo om dagen, og stort sett til godt voksne.

– Økt velstand og mer penger er en av årsakene. Vi ser at folk blir mer og mer kresne, samtidig som mange ikke vet hvordan fisken skal tilberedes, fortsetter Pedersen. Han merker også at sei og lyr ikke er like populært som før, og mener det er for lite kunnskap om denne type fisk. For foreldregenerasjonen var disse artene vanlig mat, men slik er det ikke nå. Derfor spiser de det heller ikke, mener Pedersen.

Helt beinfritt

Han hevder yngre kunder vil ha fisk uten bein, slik som torskeloin, kveite, breiflabb og laksefilt av Salma-kvalitet. Dette er trendy fiskearter, også fordi de selges beinfrie. Og at prisen er dobbel så høy betyr lite.

– Hvis de vet det er bein i fisken, vil de ikke ha den, sier Pedersen.

Han mener hele bransjen har en oppgave i å tilby langt flere fiskearter med beinfrie fileter, slik at de også velger tradisjonsrike arter som makrell, lyr og sei.

Beinfritt økte stort

Tall fra Norges Sjømatråd viser at fersk ferdigpakket beinfri fisk økte med 91 prosent fra 2011 til 2012, til litt over 4000 tonn.

– Vi kjøper mer ren fisk og mindre hel fisk, og mer ferdigpakket fremfor i løs vekt, oppsummerer markedsanalytiker Kjartan Tveitnes Pedersen i Norges Sjømatråd.

Trenden for hel fisk er negativ, med en nedgang på hele 74 prosent de siste ti årene.

Fra 2011 til 2012 brukte norske husholdninger totalt sju prosent mer sjømat. Det skyldes økt vareutvalg, forbrukervennlige produkter, sushi og ferskpakkede fileter.

Kun eldre sildekjøpere

Salgskonsulent Jan Fredrik Olsen ved Fiskeeksperten Reinhartsen i Kristiansand, merker også økt etterspørsel etter de finere fiskene, og at trenden er mer og mer beinfrie fileter enn rund fisk.

– Makrell og sild går det minimalt av. Det er kun eldre kunder som kjøper det. De har en tradisjon på denne type fisk og vet hvordan de skal behandle og tilberede den. Men når det gjelder sild, tror jeg vi kan fastslå at 70 prosent av salget går til asiatiske kunder. De er vant til mindre fisk og mere bein.

Enkelt og kjapt

Lene Fjeldskår, en av eierne av "Jentan på Båly" i Lindesnes, bekrefter noe av trenden.

– Kundene vil ha det enkelt og mest mulig ferdig. Derfor selger vi mye beinfri torskerygg. All den tid vi bare har hatt to års drift, er det for tidlig å fastslå om folk dropper "billigfisken". Men vi selger en del lyrefileter, og brosme som er i mellomsjiktet rent prismessig, sier Fjeldskår.

Fet fisk best

Omega-3 styrker immunforsvaret og har positiv effekt på blant annet hjertet, leddene, hjernen og huden. Innhold av omega-3-fettsyrer per 100 gram fisk:

DE MAGRE:

Breiflabb: 700 mg, rødspette: 560 mg, torsk: 250 mg

DE FETE:

Makrell: 5890 mg, høstsild: 5400 mg, steinbit: 5180 mg, laks: 3010 mg, røkt sild: 2659 mg, kveite: 2400 mg, regnbueørret: 1762 mg.