KRISTIANSAND: – For seks uker siden ble vi bedt om å se på muligheten for å maksimere vår arbeidstid. Alle pilotene sa seg villige til å øke antall flighter i vinterprogrammet, sier kaptein og basesjef Tommy Fjeld (56) i Flynonstop.

Han sier at de ansatte har hatt en anelse om at noe drastisk måtte gjøres for at selskapet skulle overleve helt siden den tid.

– Ledelsen har vært åpne om at det har vært tøffe tider. Da jeg satt på kontoret i forrige uke så jeg kolleger som nektet å ta imot betaling fra folk som booket flyturer. De fant på alle slags unnskyldninger om kontoproblemer og liknende fordi de ikke visste om selskapet eksisterte denne uka, forteller Fjeld.

Halv lønn

Kapteinen sier at pilotene på Flynonstop tjente under markedsstandarden i Norge. Likevel var han villig til å halvere lønnen sin for en periode.

Kaptein og basesjef Tommy Fjeld (t.v.) ville få med alle pilotene til å halvere lønnen i noen perioder. – Men det var allerede for sent, sier han. Foto: Tore-Andrè Baardsen

– Jeg foreslo nylig å få med alle pilotene på å jobbe for halv lønn noen måneder. Men da var det allerede for sent, sier han.Selv flyttet han til Stockholm for over tjue år siden. Flynonstop-jobben gav han muligheten til å flytte hjem. Han har bodd i en leilighet på Hamresanden, men hadde større planer.

– Jeg hadde planer om å kjøpe hus og ta med hele familien fra Stockholm til Lillesand. Nå er de planene skrinlagt. Det er en trist situasjon, sier han.

Fløy med to passasjerer

Noe av årsaken til konkursen mener Fjeld ligger i selskapets vilje til å gjøre kundene fornøyde.

– Enkelte turer kjørte vi med to og tre passasjerer om bord. Det har kostet skjorta. Men fra for eksempel Parma er det vanskelig å komme seg hjem igjen på andre måter, og da valgte heller ledelsen at vi skulle ta tapet og få passasjeren hjem, forklarer Fjeld.

Skryter av eieren

Til tross for at det ikke ble mer enn et snaut halvt års drift for reiseselskapet, skryter Fjeld hemningsløst av eier Espen Hennig-Olsen.

– Han har virkelig satset på Flynonstop. Espen satset 30 millioner kroner på dette prosjektet. Han våget noe som veldig få andre hadde gjort, og det har vært en ære å jobbe under han, sier 56-åringen.

– Lønningen for september betalte han fra egen lomme. Da fikk han en ekstra måned til å få selskapet på rett kjøl. Det er trist, fryktelig tragisk, forteller Fjeld.

Fornøyde passasjerer

Kapteinen forteller at han i løpet av sine 30 år som pilot aldri har opplevd så fornøyde passasjerer.

– Etter hver flyvning sto jeg og sa farvel. Passasjerene takket for turen, skrøt av flyet og av crewet. Det var fantastisk å stå der og se responsen, sier han.

Fjeld mener sørlendingene har virkelig favnet om sitt eget fly.

– Dessverre var det ikke nok, konstaterer han.