ARENDAL: — Det er en ufin måte å markedsføre seg på, når de vet det er en ung arena, sier organisasjonen Press til NRK.

Det er det engelske selskapet Festival Republic som har inngått et samarbeid med modellbyrået Models1, som skal finne nye modeller på Hove, melder NRK.no.

Mange unge til stede

Til NRK.no sier Press-leder Andrea Sjøvold at hun synes det er spesielt at Hove, som egentlig handler om musikk, blir en arena hvor man tenker på å se bra ut. Det organisasjonen reagerer på er at Hovefestivalen har publikummere helt nede i 16 år, og de ønsker derfor at modellbyråene ikke inntar Hove.

Flytter ikke fokus

Presseansvarlig ved Hovefestivalen, Gaute Drevdal, er ikke enig i at fokuset flyttes bort fra musikken ved at modellbyråene er der.

— Festivaler handler om musikk, men det handler også om det sosiale og om festen. Noen liker å pynte seg til fest, andre liker å komme som de er, sier han til NRK.no.

Han trekker også fram at festivalen samarbeider med flere ulike aktører, og at det er bra at modellbyrået er åpen om det de driver med.

— Det er bedre at det er en aktivitet vi og publikummet vårt vet om og har oversikt over, sier Drevdal til NRK.