KRISTIANSAND: Frps og Demokratenes representanter var oppe på talerstolen for å fortelle at de var mot slik avgift og bompenger. Det var alt.

Dermed ble den såkalte bypakka vedtatt med stort flertall. Den går ut på 20 nye år med bompenger, at all trafikkvekst skal håndteres kollektivt eller på sykkel og at tidsdifferensierte bompenger kan brukes for å få ned biltrafikken.

Dagen endte like godt med melding fra regjeringen at de 60 millionene i belønningsmidler nå utbetales, og at Kristiansand-regionen får lov å bli med i kampen med de andre storbyene om 13 milliarder i bypakker de kommende ti år.

Striden som har rast i Kristiansand-politikken og fylkespolitikken i snart ett år er dermed avsluttet. Saken er ferdig.

Fylkestinget behandlet også forslag til nasjonal transportplan tirsdag. Tinget går enstemmig inn for å presse regjeringen for å få ut mer penger.

— En samlet landsdel står sammen om å kreve mer penger. Vi vet at mange prosjekter på Sørlandet er avhengig av mer penger. Å øke veibevilgningene med 45 prosent (regjeringens maksforslag) blir for smått. Både Rogaland og Aust-Agder gjør vedtak som oss. Vi må ha minst 65 prosent mer, sier fylkesordfører Terje Damman (H).

Fylkestinget vedtok en rekke innspill til ny nasjonal transportplan.

— Det er gledelig at fylkestinget med unntak av to representanter går inn for å planlegge firefelts E 39 fra Søgne til Ålgård, sier Damman.

Fylkesordføreren gleder seg over stor enighet over både veikrav, jernbanekrav, havnekrav og krav om utbygging av vei og terminal på Kjevik.