KRISTIANSAND: Hovedpunktene i utbyggingen til 35 millioner begynner nå å bli klare:

• Bilene skal passere tollen i to parallelle filer. Dermed må tollgarasjen flyttes, men det er ikke avklart hvor denne skal ligge.

• Innen høsten vil dokka være historie. Den skal fylles igjen med stein, en jobb som vil koste rundt 10 millioner. I oktober kan et nytt område med skilt og belysning stå klart der dokka i dag ligger.

• Siden dokka skal fylles igjen, skal også veien inn til billettlukene utvides med tre filer. I dag kan køen inn til ferjene stå helt opp til rundkjøringen ved Samsen.

Ferdig i 2014

Bystyret vedtok før jul budsjettet for havna. Der får de anledning til å øke havneavgiftene slik at utbyggingen kan finansieres.

Ifølge framdriftsplanen som nå er lagt fram for havnestyret, kan arbeidene med å fylle dokka starte allerede i slutten av april. Målet er å ha den nye ferjehavna ferdig innen mai 2014. — Det er en utfordrende utbygging siden det er så mange delprosjekter inne. Men jeg tror vi har en framdriftsplan som vil holde, sier Halvard Aglen, havnedirektør i Kristiansand.

Ferjehavna vil bli mellom seks - sju dekar større når dokka fylles igjen.

Raskere i land

For å klare å ta en slik utbygging, har avgiftene økt slik at Fjord Line må betale i overkant av en million kroner mer enn i dag. Color Line må betale mellom 3-3,5 millioner mer i årlige havneavgifter.

Med den planlagte utbyggingen, kan det i framtiden ta halvparten så lang tid å kjøre i land. I dag tar det over en time å komme i land fra Superspeed.

Det kan med andre ord fortsatt ta over en halvtime å komme seg ut fra Superspeed.

Ikke ferdige

Kristiansand havn jobber fremdeles med planene for hvordan den nye ferjehavna skal se ut til slutt. Derfor er det ennå ikke offentliggjort noen tegninger over hvordan ferjehavna blir etter utbyggingen.