UP-sjefen tror økningen skyldes politiets innsats.

— Vi kontrollerer flere og har fått bedre måleapparat som ikke bare tar alkohol, men også annen rus. Når vi vrir fokuset litt fra fart og bilbelte, gir det seg også utslag på tallene. Det handler blant annet om å ha politiblikk på mistenkelig kjøring, sier Øystein Krogstad, sjef for Utrykningspolitet (UP) i Agder og Rogaland.

Ser etter «Hvermansen»

I årets seks første måneder ble 98 bilførere i Agder tatt for kjøring i ruspåvirket tilstand. I 2014 var tallet 55 i samme periode

Yrkessjåfører har åtte timers pliktmessig avhold. Det burde alle følge, mener UP-sjef Øystein Krogstad. Foto: Jon Anders Skau

— Vi vet at en del av klientellet er unge gutter i lurvete biler, men vi ser også etter «hvermansen» i fin bil på morgenkvisten. Det er en advarsel til dem som tror de kan kjøre trygt fordi de har drukket litt «kvelden i forveien», sier UP-sjefen.I forrige uke stoppet hans mannskaper et vanlig, ungt par godt ut på dagen. Mannen blåste rødt og ville overlate rattet til kona. Men også hun fikk samme utslag på måleapparatet.

Tar sjanser

— Gir folk blaffen i promillegrensen på 0,2?

— Noen gjør sikkert det. Men selv om vi tar et for høyt antall, utgjør de en veldig lav del av alle bilførere. Det er heller det at noen tar en sjanse og tror de er blitt edru.

— Er grensen kjent blant folk?

— Det tror jeg absolutt. Men folk tror de har høy forbrenning og blir overrasket over hvor lang tid det tar før alkoholen er ute av koppen. Forbenningen er forholdsvis lik hos alle. Yrkessjåfører har åtte timers pliktmessig avhold, og det burde alle følge. Vi hører gjerne at folk sier at de «bare tok glass rødvin» kvelden i forveien. Da har de nok brukt «gullfiskbollen», sier Krogstad.

Går ut mot varslinger

Av alle landets ni UP-distrikter er det Agder og Rogaland som har tatt flest ruskjører per 31. juli, totalt 172 bilister. Vestfold og Telemark har tatt 152 bilister.

NETT Ruskjørere.jpg

— Vi vet jo at egdene er plassert på pilletoppen, men om det er flere som kjører ruspåvirket her enn andre steder, har jeg ikke grunnlag for å hevde, sier Krogstad.I denne sammenhengen er UP-sjefen også oppgitt over varslinger om politikontroller i ulike sosiale medier.

— Det forundrer meg at folk synes det er ok at de som kjører med rus også blir tipset om hvor vi står. Hvis den ruspåvirkende naboen min skulle ut på veien, ville jeg jo ikke fortalt ham hvor han ikke skulle kjøre? At du og jeg risikerer 2000-3000 kroner for høy fart, er en liten pris å betale for å slippe for å bli påkjørt i fylla, sier Krogstad.

Krogstad har ikke tall på hvor mange av bilistene som ble tatt for alkohol, og hvor mange som hadde ruset seg på narkotika.

I 2014 ba politiet i hele landet om flere utvidede blodprøver på grunn av mistanke om kjøring under påvirkning av andre rusmidler. Men ifølge Folkehelseinstituttet er alkohol fortsatt rusmiddelet som finnes hyppigst hos bilførere mistenkt for ruskjøring (49 prosent av 8173 saker). Dernest kommer THC, virkestoffet i cannabis (38 prosent av 5861 saker).

- Ikke mer sosial akseptert å kjøre i fylla

Distriktsleder Paal Ove Sodefjed i Trygg Trafikk Aust-Agder tror ikke folk flest blåser i promillegrensen.

— Vi har ikke inntrykk av at det er blitt mer sosialt akseptert å drikke før man kjører, så disse tallene skyldes nok mer politiets innsats, sier Sodefjed om UP-tallene.- Hvis UP klarer å rydde bort flere og flere ruskjørere fra veien, er det kjempebra, sier Sodefjed.

I likhet med UP-sjef Øystein Krogstad tror han noen kan gå på en smell dagen derpå.

— Er du i tvil om du har alkohol i blodet, lar du bilen stå, sier Sodefjed.

Han mener også leger og apoteker har et stort ansvar for å informere om faren med å kjøre bil når man går på ulike tabletter.

— I mange tilfeller er det ikke nok med varseltrekanten på pillepakken, sier Sodefjed.