– I januar, februar og halve mars er passasjergrunnlaget større til Larvik enn Kristiansand, sier linjedirektør Odd Grønberg i Color Line.

Superspeed 1 har en passasjerkapasitet på 2040 mennesker og frekventerer vanligvis Kristiansand-Hirtshals. Larvik-ferja, som har samme reisemål i Danmark, har plass til 200 færre passasjerer.

– Hemsedal, Geilo og Trysil er større enn Hovden og Sirdal. Danskene er mer glad i Østlandet, så derfor sender vi den største ferja bort til Larvik, sier Grønberg.

Endrer tidspunkt

Både fredag og mandag formiddag ligger begge ferjene i Hirtshals. Da bytter de sitt norske reisemål.

– Larvik endrer til og med slik at morgenferja går fra Hirtshals til Larvik, og ikke omvendt. Danske skiturister er dominerende på vinteren, forklarer linjedirektøren.

Tredje år

Dette er tredje året at Color Line velger å bytte ferjer i vintermånedene.

– Vi har hatt suksess med dette opplegget de siste to vintrene. Det er flere fulle ferjer fra Hirtshals til Larvik enn til Kristiansand om vinteren, forklarer Grønberg.

Han legger til at fra 14. mars vil Superspeed 1 igjen gå fra Kristiansand i helgene.