Fædrelandsvennens prøver av kommunal feiemasse (bildet) viser for høye nivåer av oljerester. NCCs analyse av det de har dumpet på deponiet i Studedalen viser det samme. Men tippen i Studedalen er ikke godkjent som permanent deponi for forurenset masse. Foto: Anders Martinsen

Fredag 20. desember skrev Fædrelandsvennen om hvordan feiegrus NCC har tatt opp på kontrakt for Statens Vegvesen har blitt deponert hos LH Tippen i Studedalen. Firmaet som driver tippen, Leif Hodnemyr Transport, var ikke kjent med NCCs prøver som viste at massene er forurenset.

Så langt i 2013 har tippen mottatt 174 kubikk feiemasse fra NCC. Det tilsvarer om lag 260 tonn i følge daglig leder Arve Bjerke.

Nå er de uenige om hvem som har ansvaret for å rydde opp.

Visste ikke

— Hodnemyr har overtatt ansvaret for de massene vi har levert, sier Tor Heimdal, kommunikasjonssjef i NCC Roads.

— Vi visste ikke om at dette var forurenset før du sier det til oss, svarer en overrasket transportleder Karl Skeie hos Leif Hodnemyr Transport.

— Hvem skal eventuelt betale for å rydde opp?

— Det må vi diskutere nå. Jeg synes ikke det bare er vårt ansvar, hvis de har visst at massene ikke er rene, sier Skeie.

Hvor mye feiemasse som ligger i Studedalen, er ikke lett å anslå.

Fædrelandsvennen fant feiegrus som var tippet utfor skråningene i deponiet. Men Bjerke sier en del er blitt blandet ut i jord og ikke er på anlegget lengre.

- Veivesenets ansvar

Fylkesmannen mener ansvaret til syvende og sist ligger hos Statens Vegvesen, siden massene stammer fra deres veier.

— Veivesenet har ansvaret, selv om de har en avtale med entreprenør, sier Thore Egeland hos fylkesmannen i Vest-Agder.

Han understreker at man ikke kan organisere seg ut av ansvaret.

— Hvis vi på grunnlag av opplysninger vi får inn ser at slike masser er deponert på sted som ikke er godkjent for det, er det Statens Vegvesen vi vil ta kontakt med for å kreve at det ryddes opp, sier Egeland.

Vil diskutere saken

Tor Alf Høye i Statens Vegvesens seksjon for drift og vedlikehold i Agder er ikke umiddelbart klar for å ta regningen.

— Dette må vi se på. Vi tar en gjennomgang av dette sakskomplekset sammen med fylkesmannen like over nyttår, svarer han når Fædrelandsvennen spør hva som skal skje med de forurensede massene.

Kan bli dyrt

Det kan fort bli snakk om millionbeløp for å håndtere de forurensede massene etter regelverket. Men siden graden av foruensing varierer på ulike veistrekninger og etter trafikkbilde, må det først gjøres en bedre kartleggingsjobb.

Prøver av grus med innslag av oljerester kan Avfall Sør på Støleheia ta imot.

— Dersom en kunde skulle forespør levering av uorganiske masser i størrelsesorden 1000 tonn vil det prises til kr 390,- pr. tonn pluss moms, sier Michael Withers, salgsleder hos Avfall Sør Bedrift.

Forutsetningen er at massene ikke er rene, men de må også være under grensen for farlig avfall og ha mindre enn 5% organisk innhold.

Bare i Vest-Agder strør Statens Vegvesen ut inntil 25.000 masse hvert år. Kristiansand kommune sprer 7000-8000 tonn på sine veier. Selv om under halvparten feies opp igjen, er det snakk om betydelige mengder å håndtere.