— En genistrek, sier KrFs partileder Knut Arild Hareide til Fædrelandsvennen. Han gir følgende attest til stortingsrepresentant Hans-Fredrik Grøvan fra Vest-Agder som førte forhandlinger på vegne av partiet:

- Hans Fredriks strategiske klokskap sikret helheten, sier KrFs partileder Knut Arild Hareide. Foto: Tone Sandberg

— Dette er hans største politiske seier på Stortinget! Hans strategiske klokskap var med å sikre helheten, sier han.- Hans-Fredrik gjorde det klart i forhandlingene at skulle KrF være med, så skulle hele strekningen fra Kristiansand til Ålgård inn i oppstartporteføljen. Han har spilt en helt avgjørende rolle, mener Hareide.

Sørlandet var den store vinnerenda regjeringen og samarbeidspartiene tirsdag presenterte strekningene som loves utbygd i regi av det nye veiselskapet for 130 millioner kroner i løpet av de neste 20 årene.

Ivareta helheten

Men strekningen Lyngdal - Ålgård var ikke inne da Høyre, Frp, KrF og Venstre skulle bli enige om utbygginger de neste 15 årene. Det var først da Grøvan foreslo å utvide veiselskapets ramme til 20 år at de ble enige.

- Å få gjennomslag for dette er utrolig viktig for landsdelen, sier Hans Fredrik Grøvan (KrF). Foto: Tone Sandberg

— Jeg ønsker ikke å gå så veldig i detaljer, men kan bekrefte det, sier Grøvan til Fædrelandsvennen.- Mitt og KrFs utgangspunkt har vært å ivareta helheten på strekningen Kristiansand - Ålgård, sier Grøvan.

— Er det, som Hareide sier, din største politiske seier?

— Å få gjennomslag for dette er utrolig viktig for landsdelen, men det er klart det er kjekt for min del også. Mye av bakgrunnen for at jeg ville inn på Stortinget ligger i ønsket om å få orden på vei og jernbane i landsdelen, sier han.

Han mener strekningen Kristiansand - Lyngdal kan påbegynnes allerede i 2017, men er usikker på resten:

— De vurderingene blir nå opp til veiselskapet, sier han.

Valgløfter

Frp gikk som eneste parti til valg på å bygge fire felts vei fra Kristiansand til Stavanger på ti år, men stortingsrepresentant Åse Michaelsen avviser at de har sprunget fra valgløftene:

— Nei, her er det viktig å se helheten. Strekningene som skulle inn i veiselskapet måtte være samfunnsøkonomisk lønnsomme og mest mulig klare i plansammenheng. Derfor var den siste biten av E 39 en planmessig utfordring så lenge tidsrammen var satt til 15 år. Da den ble satt til 20 år, ble alle enige, sier Michaelsen, som selv ikke deltok i den siste forhandlingen på grunn av permisjon.

- Den siste biten av E 39 var en planmessig utfordring så lenge tidsrammen var satt til 15 år, sier Åse Michaelsen (Frp). Foto: Tone Sandberg

— Det betyr ikke at det tar 20 år å bygge E 39, men veiselskapet skal ferdigstille alle de sju strekningene i løpet av den tiden. Det blir nå opp til dem å prioritere, og mye blir ferdig tidligere, sier hun.Michaelsen gir honnør til Grøvans innsats i forhandlingene, men både hun - og Grøvan selv - understreker at her er det tverrpolitisk sørlandsinnsats som har båret frukter.

Partileder Knut Arild Hareide medgir at det også smaker søtt å kunne innkassere en liten seier etter alle stridighetene:

— Jeg skal innrømme at vi har hatt noen krevende runder, så tirsdag var en god dag både for Sørlandet og for oss. For KrF er det viktig å vise at vi får gjennomslag på viktige saksområder og samarbeider godt med de andre partiene, sier han.