Det er omdisponert 80 millioner kroner som skal brukes til planlegging av den nye veien. Uten disse pengene hadde det blitt stopp i planleggingen nå.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ønsker å fremskynde arbeidet med E 18. Det sa han på en pressekonferanse i Arendal mandag. Foto: Tore André Baardsen

Det sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) da han besøkte Arendal i dag.

Pengene gjør det mulig å forsere veibyggingen fra 2018 til 2017 eller 2016. ## — Kan stå ferdig i 2018

— Hvis alt går på skinner, så kan man starte på veien i 2016 eller 2017. Da vil den kunne stå ferdig i 2018, sier Solvik-Olsen til Fædrelandsvennen.

Han sier at denne ikke går på bekostning av veiplanene for E 39 vest for Kristiansand.

Det var store forhåpninger til pressekonferansen samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen hadde annonsert i Arendal i dag. Flere trodde utbygging av ny E 18 mellom Arendal og Tvedestrand ville bli fremskyndet fra 2017 til 2016 eller til og med 2015. Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

Aust-Agder vil med det få oppgradert og ny motorvei gjennom nesten hele fylket, før en eneste meter er klar vest for Kristiansand i Vest-Agder (bortsett fra biten på Søgnesletta). Veien har vært en svært viktig kampsak for politikerne fra aust i mange år.

- Aust-Agdes tur

Dette har foreløpig ikke skapt de store reaksjonene i Vest-Agder. Ordførerne i både Søgne og Mandal sa til Fædrelandsvennen fredag at det nå var Aust-Agders tur.

Også næringslivet i Vest-Agder, gjennom næringsforeningen og NHO, har talt varmt for at veien øst for Arendal skal prioriteres først.

Statens vegvesen startet i 2010 opp arbeidet med planlegging av ny firefelts E18 mellom Tvedestrand og Arendal. Veien skal bli 23 kilometer lang, og går i helt ny trasé. Selve motorveitraseen har møtt liten motstand, men det har blitt protestert kraftig mot tilførselsveier som etter planen skal gå gjennom Arendals bymark.

Tvedestrand-Arendal

Veistrekningen har vært en het kandidat for regjeringens planlagte nye veiselskap.

Strekningen Tvedestrand — Arendal er ifølge Statens vegvesen den parsellen på E18 gjennom Agderfylkene med dårligst standard.

Det er mer enn 170 direkte avkjørsler på denne strekningen. Årsdøgntrafikk på strekningen var i 2010 mellom 7.500-13.000 kjøretøy, ifølge kommunedelplanen som brukes i veiplanleggingen.