— Jeg opplever at mange innenfor skoleverket har en iboende skepsis til å bruke datamaskiner, internett og programmer. Altfor mange mener tavle-undervisning alene fortsatt er tingen. Det gjør meg frustrert, sier mattelærer Stein Aanensen.

Følg FVN Mandal på Facebook!

Mandal videregående skole ligger i front både regionalt og nasjonalt i digital satsing innenfor matematikk.

Innførte i 2002

Som en av de første videregående skoler innførte Mandal pc-er i matematikkundervisningen i 2002. Siden har skolen utviklet seg mange steg forover der bruk av digitalt verktøy og vanlig papir og ark går hånd i hånd.

Jeg opplever at mange innenfor skoleverket har en iboende skepsis til å bruke datamaskiner

— Jeg er bekymret for hvor mange generasjoner det skal gå før ny teknologi, brukt på en fornuftig måte, skal få sin rettmessige plass i skolen. Jeg sier generasjoner, da jeg er minst like bekymret for den teknologiske utviklingen ved våre universitet og ikke minst lærerutdanninger. Den virker totalt fraværende, sier Aanensen.

Nettsted

Han forteller om det fylkeskommunale nettstedet «Nasjonal digital læringsarena». Mandal videregående har fått ansvaret for matematikkdelen av nettstedet. Skolen har utviklet et komplett digitalt læreverk for alle matematikkfagene i den videregående skole.

Her har mattelærer Olav Kristensen blant annet laget ulike videoer om hvordan matteoppgaver kan løses.

Mattelærer Stein Aanensen i gang med mattetimen. Han bruker en elektronsk tavle styrt fra pcen for å vise elevene ulike oppgaver og regnemåte. Han mener digital undervisning gjør læremetoden mye lettere. Foto: Jarle R. Martinsen

Nettstedet er dessuten i ferd med å inngå et samarbeid med Khan Academy. Dette er et ikke-kommersielt utdanningsnettsted grunnlagt i USA i 2006. I løpet av april vil store deler av matematikkfaget på Khan komme i norsk språkdrakt— Dette er et helt unikt nettsted for læring av matematikk, ikke minst med å kartlegge hva den enkelte elev bør lære mer av, sier Aanensen.

Bedre karakterer

Ved skolen har elever som har vært oppe til eksamen i fordypningsfagene i matematikk scoret til dels langt over landsgjennomsnitt de siste årene. Det er disse elevene som har tatt i bruk pc-en i sitt skolearbeid.

Våren 2013 hadde skolen et gjennomsnitt på 4,5 i mattekarakteren blant disse elevene. Gjennomsnittet for Vest-Agder ellers og nasjonalt var på 3,8.

Elevene Vilde Salvesen og Kaja Moland synes de lærer mye raskere og bedre ved å bruke digitale verktøy - helt forskjellig fra hvordan de hadde det i ungdomsskolen. Foto: Jarle R. Martinsen

Sist vår var enda bedre. Da oppnådde elevene i ett matematikkfag 4,8 i gjennomsnitt, mens fylket hadde 3,4 og nasjonalt hadde 3,5.— Det er jo ikke sikkert dette utelukkende skyldtes det vi gjør innen digital satsing. Men jeg mener det er en meget viktig årsak. Jeg tror elevene på en helt annen måte får tilgang til og interesse for matematikk på denne måten, sier Aanensen.

Helt i front

Utdanningssjef i Vest-Agder, Arly Hauge, bekrefter at Mandal videregående skole er særlig langt fremme i digital satsting, spesielt innen matematikk.

Det er noe som legges merke til langt ut over landsdelen

— Det er noe som legges merke til langt ut over landsdelen, sier han.

Han sier at Aanensen absolutt har et poeng i at det må jobbes for å integrere digital satsing enda bedre.— Jeg opplever likevel at det er en positiv drive også innenfor dette feltet innen mange mattemiljø i skoleverket på Sørlandet. Noen har kommet lengre enn andre, som i Mandal. Det er derfor mitt og skoleledelsenes ansvar å jobbe videre for å ta i bruk de digitale mulighetene, sier han.

- Ansvaret hos skoleledelsen

«Senter for IKT i utdanninga» er underlagt Kunnskapsdepartementet, og skal sørge for at digitale verktøy brukes for å øke kvaliteten på læring i norsk skole.

Her sier kommunikasjonssjef Vibeke Kløvstad at Norge er kommet relativt langt, særlig i den videre videregående skole.

— Likevel er det mye igjen. Vi mener at den ytre rammen som utstyr og infrastruktur er på plass og at kravene finnes ilæreplanen. Det er mye opp til skoleeier og skoleledelsen å tilrettelegge for at digitale verktøy blir tatt i bruk i undervisningen, sier hun.

Kløvstad sier at også de merker at det fortsatt er motstand både blant skoleledelse og lærere rundt om.

- Det er derfor viktig at disse ansvarliggjøres. Vi har forskning som viser at digitale verktøy øker forståelsen og motivasjonen, sier hun.