Veivesenet vil følge den RØDE traseen forbi Mandal, for deretter å gå over på den GRØNNE traseen inn i Lindesnes.

Dermed fulgte de Mandal bystyret som allerede i april i fjor kom med sitt valg, et valg som riktignok siden ble anket til departementet.

Dette kommer som en sterk lettelse

— Dette kommer som en sterk lettelse og glede for oss, sier grunneier Kaare Hjort på Vestre Skogsfjord.

Denne bydelen rett vest for Mandal sentrum ville blitt sterkt berørt av de andre to alternativene. Nå blir imidlertid den nye euroaveien lengre inne i landet.

Veivesenet har hatt tre ulike alternativer:

  • Det søndre alternativet forbi Mandal gikk 1,5 km øst for dagens E 39. Broa som var planlagt laget var på 370 meter over Mandalselva, og gikk så inn i en fire kilometer klang tunnel.

  • Det midtre krysser Aurebekkvannet med bro lå 3,5 km unna dagens E 39. Broa over Mandalselva ville blitt på 250 meter.

  • Det nordre traseruten er 4,5 km unna dagens E 39 med 220 meter bro over elva og går så inn i en tunnel på en kilometer.

Veivesenet anbefaler at veien går over til grønn trase fra Reibakkene og inn i Lindesnes. Det betyr at man her har valgt den sørlige ruten og gjennom Kragstadmoen. Med det går veien helt utenom Vigeland.

Dette alternativet kommer til å koste 7,7 milliarder kroner å bygge.

Fornøyd ordfører

— Dette er veldig bra. Veivesenet har valgt det flertallet av Mandal bystyret har ønsket av trase. Likeså er det min oppfatning at store deler av befolkningen ønsker nettopp dette alternativet, sier ordfører i Mandal, Tore Askildsen.

Han sier at denne løsningen vil berøre bygninger og eiendommer minst, spesielt sammenlignet med de to andre sørlige alternativene.

Følg FVN Mandal på Facebook!

— Den nordlige traseen går gjennom landskapet nord for Stusvik og Sodeland, og så vidt jeg vet ikke berøre bygninger, sier han.

Veien skal deretter gå gjennom området like nord for Hesland og Heslandsheien.

- Jeg kan ikke detaljene godt nok om akkurat dette området til å si hva veien her vil berøre, sier Askildsen.

Høring

Det som nå vil skje er at denne vei-traseen skal ut på høring. Deretter vil bystyret før sommeren gi sin godkjentstempel.

- Så starter detaljplanleggingen. Vi håper jo at oppstart blir i 2017, men sannsynligvis blir det i 2018, sier Askildsen.

Han sier også at han forventer at kommende statsbudsjett ikke bare kommer midler for å sikre planleggingen videre. – Det er samtidig viktig at budsjettet kommer med lovnader om når byggingen kan settes i gang, sier han.

Slik blir nye E 39

Statens Vegvesen har altså valgt en kombinert løsning på nye E 39 forbi Mandal og Lindesnes. I Mandal ønsker de å bruke den nordligste ruten fra Døle bru på grensa mellom Mandal og Søgne og til Reibakken i Mandal.

Denne ruten går slik: Fra felles knutepunkt ved Hovåsen svinger veien vestover og krysser dalføret nord for Lonan med bro. Den krysser så fylkesvei 455 mot Holum nord for Stusvik, der det blir et nytt plankryss.

Fra dette krysset blir det laget en ny tilførselsvei på 4,5 kilometer ned til dagens E 39.

Så går nye E 39 over Mandalselva med en 220 meter lang bro og deretter videre i tunnel på en kilometer. Deretter går den i dagen fram mot Lyseheia før den igjen går inn i en tunnel på 1,3 kilometer og ut ved Reibakken.

Her går den så inn i Lindesnes kommune og forbi Stølevannet. Her blir det en tunnel på 1,5 kilometer til Kragstadmoen før det igjen blir bro, da over elva Audna. Veien går videre i en tunnel på 650 meter mot Livold hvor det igjen blir et plankryss.

Veien fortsetter deretter med bro over Tarvannet.