LILLESAND: — Jeg hadde håpet på et snitt på 50 besøkende per film. Det ligger på 26,7, sier Susanne Lavik, leder av eTeateret.Tallenes tale viser at folk flest i Lillesand ikke bruker den nye kinoen sin. Til sammen har det vært drøye 4900 besøkende på et snaut halvår. Det er ikke så dårlig, mener Lavik. Dersom samme trenden følges, er besøkstallet oppe i 10-11.000 på årsbasis, det samme som forprosjektet har anslått.- Jeg tror det tar tid å bygge opp en kultur for å gå på kino i Lillesand. Onsdager og torsdager har mye mindre besøk enn fredager og søndager, som har vært kinodager i Lillesand, sier kinosjefen som slett ikke vil sutre og klage. Men slik som det er nå kan det ikke fortsette.- Jeg skal i hvert fall ikke sende mindre film. I sommer blir det film seks dager i uken i stedet for fire dager, og vi skal ha åpent for nettkafé fra kl. 13.00. eTeateret går dessuten ut med en offensiv mot båtturistene. Fra Sankthans blir det en gratis kinobillett ved betaling av havneavgiften, forteller Lavik. Hun vil også prøve å finne ut om det lave kinobesøket ellers i året skyldes en kultur i Lillesand eller om det er andre ting som spiller inn. Noe av det som går igjen er at filmer kommer så sent til Lilllesand. Det henger igjen sammen med det lave besøkstallet. Hvis folk går mer på kino, vil filmbyråene merke seg det. Fulle hus vil føre til at filmene kommer tidlig.I Lillesand er det barnefilmer og voksne kvalitetsfilmer som trekker folk mer enn action- og eventyrfilmer. Det kan bety at ungdommen i Lillesand velger å dra til de større nabobyene for å se de populære filmene før de kommer til Lillesand. Det er i hvert fall en trend andre steder, forteller Lavik. Møtested

Men eTeateret er ikke bare kino, det skal også være et møteted for næringsliv og organisasjoner.- Vi lager nå brosjyremateriell som vi håper å få ut i løpet av sommeren og håper på napp i løpet av høsten, forteller Lavik. Hun synes det er kjempehyggelig at Lillesand Kulturforum vil prøve å gjøre noe for å få opp besøkstallet på eTeateret. Akkurat hva det skal være, er hun ikke sikker på.- Det handler om markedsføring. Jo flere som prater om eTeateret, jo bedre. Den beste kanalen i Lillesand er jungeltelegrafen. eTeateret er i hvert fall liv laga. Mitt anliggende er å få til flerfoldig aktivitet, sier Susanne Lavik.