KRISTIANSAND: — De har toppkompetanse i Norge innen sine fagfelt, så vår innstilling vil hvile ganske tungt på deres uttalelser, bekrefter teknisk direktør Asbjørn Grøvan i Kristiansand kommune.

I går, i toppetasjen på Hotel Norge i Kristiansand, ble eksperttrioen brifet om alternativene: Høybro, lavbro eller tunnel.

Bred erfaring

Ekspertene er hentet fra det ytterste sjiktet:

Professor Kåre Petter Hagen fra Norges Handelshøyskole i Bergen. Har tidligere bistått kommunen med havneflytting til Kongsgårdbukta og KMV-området.

Tore Knudsen, seniorforsker fra forskningsgruppen SINTEF i Trondheim. Vurderer trafikkavviklingen, slik han også gjorde før Baneheitunnelen ble bygd.

Forskningssjef Arvid Strand fra Norsk institutt for by- og regionforskning (NIBR) i Oslo. Ser på byplanlegging og miljøkonsekvenser for omgivelsene.

Alle tre vegrer seg mot å uttale seg om oppdraget, som er helt i startgropa.

— Det er veldig lite vi har sett på dette. Vi har fått en liten omvisning via video, og har vært på befaring i morges, der vi kjørte rundt og fikk se på området, opplyser Tore Knudsen.

Sjekker kostnader

Ekspertene skal vurdere alle høringsuttalelser opp mot veivesenets utredning, som konkluderer med at høybro er beste løsning.

— Vi mener vi har gjort en solid jobb, og tilbakemeldingene på vårt arbeid har vært positive, sier prosjektleder Stig Berg-Thomassen fra Statens vegvesen.

Ekspertene bekrefter at de generelt fester lit til veivesenets utredninger.

— Vi som eksperter skal vurdere dette på fritt grunnlag, men oppfatter at veivesenet har bred erfaring bak sine vurderinger, sier SINTEF-forsker Knudsen.

Likevel tar de ikke alt for god fisk, og vil gå nøye gjennom for eksempel kostnadsoverslaget.

— Det første vi må gjøre er å sjekke at beregningene er riktig fundert, sier teknisk direktør Grøvan.

Etter planen kommer teknisk direktørs innstilling til politisk behandling i januar.