KRISTIANSAND: — Man har jo et liv etter man har fylt 40 også, sier Inger Valén. I går meldte hun seg på modelljakten til en av kleskjedene i Markens. Kleskjeden er på jakt etter modeller i alle aldre og størrelser. Både i høyde og bredde. Damer med glimt i øyet. Kleskjedens ønske er at folk skal kjenne seg igjen i modellene til den nye kampanjen. - I dag er det er jo bare tynne og flotte jenter som er med i klesreklamene. Det er flott hvis de virkelig vil ha voksne og mer runde modeller. Det sier seg jo selv at det ikke bare finnes vakre og unge mennesker, sier Valén. 63-åringen har prøvd seg på catwalken tidligere. Men da viste hun pene dameklær for pensjonister. Nå er det ikke bare pensjonister som er målgruppen. - Jeg synes egentlig at damer her i Kristiansand er slappe til å kle seg ordentlig. De burde bli flinkere til å stelle seg, mener Valén. På impuls stilte hun opp til fotograferingen.- Det er lov å være litt sprø i voksen alder, vet du, ler den potensielle supermodellen. Det var likevel flest unge jenter som stilte opp da Fædrelandsvennen besøkte modelljakten i går ettermiddag. Lilian Pamela Kletten (17) håper at dette er begynnelsen på en ny trend i klesreklamen. - Jeg ser ikke på meg selv som supermodell. Det er synd at unge jenter som meg bare kan se supermodeller av skinn og bein. Derfor synes jeg det er kjempefint at de nå satser på naturlige jenter. Med dette gir klesbransjen budskapet at alle kan være fine på sine egen måte, mener Kletten. I fjor opplevde hun det mange jenter i dag forbinder med modelljakt. Et firma var på jakt etter unge jenter i byen. Men de fortalte rett ut at de var på jakt etter slanke jenter. - De målte høyde og kropp og så på huden. Det var mange jenter som rett og slett ikke turte å stille opp. De trodde ikke de var gode nok. Det er veldig dumt fordi jenter kan være fine selv om de ikke ligner jentene på reklameplakatene. Spesielt på ungdomsskoler er det mye slankepress. Mange av jentene tror de må se ut som supermodeller for å bli godtatt i samfunnet, sier Kletten. Kletten roser budskapet om å satse på normale jenter, og mener det er flott for jenter på hennes alder. Men hun er likevel ikke så sikker på at hun blir en av de heldige supermodellene.- Egentlig tror jeg ikke jeg blir utvalgt. Men det er ikke det viktigste heller. Jeg ble med fordi det er gøy, smiler 17-åringen. - Vi er stolte av oss selv, smiler tre jenter fra Arendal. De synes også det er fint at folk kan få se jenter slik de faktisk ser ut på reklameplakater også. De opplever at klesreklamene er på vei til å endre seg ved å ta inn mer normale jenter. - Vi så nettopp en bikinireportasje i et kvinneblad med helt vanlige jenter. Det synes vi er kjempebra, sier Kristine Jensen.