MANDAL: — Dette kan bli byens mest attraktive bo-område, mener Arild Dahl som er en av drivkreftene i det storstilte byggeprosjektet.Han regner med at både fastboende og turister vil ønske det nye boligfeltet hjertelig velkommen.- Kleven er på mange måter et «glemt» område i Mandal. I gamle dager var det et yrende liv her ute. I dag er havna ikke mye å skryte av, mener han.Det er Agderbygg, Lundebygg og Reme A/S som har gått sammen om planleggingen. Med i id¿-gruppa er også lokalhistoriker og Kleven-patriot Aage Wilhelmsen.Allerede neste uke leverer de inn søknad til kommunen og Havnevesenet.Foreløpig foreligger det skisser for ni enheter. Samtlige vil bli bygget i skipperhus-stil. Husrekken går fra Ydder-Kleven til Inner-Kleven.Hvor mange leiligheter det til sammen kan bli snakk om i komplekset, hører med til detaljplanleggingen, og så langt har de enda ikke kommet. Kanskje blir det borti mot 20.Gruppe vil ikke ut med hva prisen blir for å kjøpe seg en plass på bryggekanten i historiske Kleven, men de innrømmer at det neppe blir billig.Kleven var frem til slutten av 1800-tallet en betydningsfull havn for seilskuter som trafikkerte Nordsjøen og Østersjøen, samt for mindre fartøyer som gikk mellom Vestlandet og Svenskegrensen.Miljøet hadde internasjonal karakter, noe som også preget utformingen av bebyggelsen i området.Konsulent Aage Wilhelmsen forteller at han er glad for at noen endelig har tatt tak i området for å gjøre noe med det.- Det er helt sikkert noen som kommer til å protestere. Det er alltid noen som er negative til forandringer, men før eller siden må noe skje her ute. Jeg tror ikke man kan stoppe en utbygging på sikt. Dessuten er det jo egentlig ikke noe nytt at det blir boliger her. Snarere handler det om å trekke frem noe fra gammelt av, og dette ser jo skjebelig ut, sier Wilhelmsen entusiastisk.Han mener det er helt på sin plass å ruste opp måten, og mener skissene er en løsning som forener nytt og gammelt, slik at kystmiljøet ivaretas.Gruppen avviser at utbyggingen betyr en ytterligere privatisering av strandsonen, og de lover at det skal bli mulig å legge til langs brygga med båter.I dag er tomta eid av kommunen. Havnevesenet disponerer kaianlegget.Nils Oddvar Lunde forsøkte å få til en utbygging i 1992, men fikk da beskjed av kommunen om at Gismerøya først måtte være ferdig utbygd. Nå prøver han seg optimistisk igjen.- Denne gangen har prosjektet skikkelig tyngde. Og med Aage Wilhelmsen på laget tror jeg vi skal klare å få Kleven til å gjenoppstå som den perlen det engang var.I kommuneplanen for Mandal heter det at «Mandal kommune vil se på gjenoppbyggingen av Gamle Kleven innen planperioden som svært positivt. Kleven har tidligere fremstått som byens viktigste knutepunkt. Her finnes historie som er viktig å ta vare på. En gjenoppbygning av de fleste husene vil bety mye både for innbyggerne og for turistene.»- Kommunen trenger jo penger, så vi har god tro på at dette skal kunne la seg gjennomføre, sier komiteen.