KRISTIANSAND: — Flertallet av bedriftene på Agder er godt forberedt på euroen. Landsdelens bedrifter merker også virkningene av euroen noe tidligere enn mange kanskje har trodd, sier forsker Øyvind Laderud til Fædrelandsvennen. Han har stått i spissen for en undersøkelse Agderforskning har gjennomført etter henvendelse fra Europabevegelsen. Forskningsrapporten om euroens betydning for næringsliv og arbeidsplasser på Agder ble presentert på et euro-seminar i Kristiansand i dag.Flertallet av bedriftsledere på Agder er innforstått med at innføringen av euro vil føre til økt vekst og handel i Europa. De tror euroen vil føre til økt konkurranse, økt prisoversiktlighet og større konkurranse innenfor bank og forsikring.- Vi har gjennomført en spørreundersøkelse blant 150 bedrifter, et representativt utvalg for landsdelens næringsliv. Hensikten var å finne ut hva euroen har betydd så langt og på hvilken måte sørlandske bedrifter har dradd nytte av euroen, sier Laderud.Hans kollega Kenneth Andresen gjennomførte først en kartlegging av regionen.- Det mest interessante når det gjelder handelsstrukturen, er at en region med seks prosent av landets befolkning står for 11 prosent av verdien av landets eksport, bortsett fra olje og gass, sier Andresen.Et annet interessant trekk er at selv om Europa er den viktigste handelspartneren for Norge, så er USA, Canada og resten av verden en viktigere handelspartner for Agder enn for det øvrige Norge.- Konklusjonen er at Agder er påvirket av at euroen innføres. Vi har en mer åpen økonomi i Agder enn Norge som helhet. Og Norge som helhet har en særdeles åpen økonomi, sier Andresen.Euro ble tatt i bruk som betalingsmiddel allerede 1. januar i år, men det er først om vel to år egne sedler og mynter tas i bruk. Fra 1. januar 2002 er euro eneste valuta i EU.- Euroen løser ingen sysselsettingsproblemer, men den er viktig med tanke på å være konkurransedyktig. Sørlandet er eksponert internasjonalt - kanskje mer enn andre norske regioner. Derfor er det viktig at sørlandske bedrifter er oppmerksomme på euroens muligheter og trusler. Og vi ser at mange av landsdelens internasjonale bedrifter har forberedt seg godt, sier Øyvind Laderud.Bedriftsundersøkelsen viste at euroen på en rekke områder har ganske stor innvirkning for bedrifter med internasjonal virksomhet. Blant annet påvirker den bedriftenes markedsføring.- Bedriftene må ha priser, kataloger og brosjyrer i euro. Du kan sannsynligvis komme fram til at dine produkter vil bli mer presset på pris fordi oversiktligheten blir mye større. Før har valutaforskjeller bidratt til å skjule prisforskjellene, sier Laderud.- Men det innebærer vel også fordeler å skulle forholde seg til bare en valuta?- Jo, dette er jo ett av mange områder som EU har gjort noe med for å skape et mer homogent indre marked, som Norge tar del i gjennom EØS-avtalen. Bedriftene selv må imidlertid ta initiativ og tilpasse seg euroen. De som gjør det, vil ha fordeler. Og jo før de tilpasser, jo større blir fordelene, sier Laderud.En annen konklusjon er at virkningene av euroen kom fortere enn mange i utenforlandet Norge kanskje trodde. Halvparten av de 150 sørlandsbedriftene har allerede mottatt fakturaer i euro. Og 75 prosent av bedriftene har programvare som gjør det mulig å ta i bruk euro.- Det er litt overraskende fordi det skal noe investeringer til før man er oppdatert, sier Øystein Laderud.