LILLESAND: En inspektør ved Arendal trafikkstasjon var på ulykkesstedet før tilhengeren ble flyttet. Det ble gjort åstedsundersøkelser av både trekkvognen og tilhengeren.Det spekuleres i om tilhengeren ikke var skikkelig koplet til trekkvognen. Koplingen er enkel. En pigg låses fast til en koplingsskive på trekkvognen, med en enkel låsemekanisme.— Hvis koplingen ikke vedlikeholdes på en skikkelig måte kan den fuske. Uten nok smøring kan tilhengeren hoppe av. Det kan være det som har skjedd i dette tilfellet, sier vogntogsjåfør Jan Gunnar Ask, som var en av den første som kom til ulykkesstedet, til Fædrelandsvennen.Trafikkinspektøren ønsker ikke å uttale seg om hva han fant på ulykkesstedet. Trekkvognen, tilhengeren og de to knuste personbilene ble fraktet til Arendal trafikkstasjon der det vil bli foretatt inngående undersøkelser av samtlige kjøretøyer.- Vi får kanskje et svar i dag. Det må ha vært noe galt med koplingen, ettersom tilhengeren plutselig var løs. Sjåføren har ingen forklaring på hvorfor det gikk galt. Han har kjørt for firmaet i tre til fire år og var fast ansatt i firmaet som eide trekkbilen, sier lensmannsbetjent Inge Haukom.- Han hadde tidligere på kvelden kjørt fra Kristiansand til Stansefabrikken hvor han losset og lastet noe gods og fortsatte mot Kristiansand. Tilhengeren er danskregistrert. Trekkvognen norskregistrert. Det er 70 km/t på ulykkesstrekningen. Vi har ikke mistanke om promille eller særlig høy fart. Det er umulig for et vogntog å få særlig høy fart etter å ha passert dødssvingen og kjørt flere hundre meter i oppoverbakke, legger Haukom til.