LILLESAND: — Det er vanskelig å forstå at vi må være med og betale for nye veier gjennom høye bomavgifter når vi allerede betaler så mye i andre avgifter knyttet til bilbruken, sier Håkegård til Anne Berit Andersen (H), Henning Skumsvoll (Frp) og Rolf Terje Klungland (Ap). De tre politikerne deltok i går ettermiddag på et møte i Lillesand om veiutbygging i landsdelen. Alt som kunne krype og gå av lokal-, fylkes- og rikspolitikere fra Agder var til stede. De fikk høre at bedre vei kommer, men at dette krever at bilistene spytter i bompenger i årevis fremover. Etter møtet lot Fædrelandsvennen Håkegård møte Andersen, Klungland og Skumsvoll. For Håkegård er en av mange som er på å betale vei-gildet. Han bor i Songdalen og kjører hver dag til jobben på fylkesmuseet på Vige. - Snart dobles bompengeprisen fra 10 til 20 kroner, samtidig som vi betaler bensinavgifter, bilavgift og andre avgifter. Jeg forstår at budsjettene må gå opp. Men hvorfor tør dere ikke ta penger til veiutbygging fra andre budsjetter? Hva med for eksempel sykelønnsordningen? spør Håkegård.- Hva? Klungland reagerer.- Da må i så fall de syke betale dine bompenger. Det er helt uaktuelt for oss, svarer Ap-representanten kontant.Heller ikke Anne Berit Andersen vil gå inn for å ta vei-penger fra andre budsjetter.- Nei, jeg vil ikke inn på en sånn diskusjon. Jeg er heller ikke glad for bompenger, og vi i Høyre vil satse mer på veiutbygging. Men vi ser et spleiselag der både stat og bilister bidrar, som det eneste realistiske.- Men hvis du virkelig vil satse på vei, må du våge å si at du vil ta penger fra et sted, kontrer Håkegård.- Jo, det er lett å si. Men det er mange viktige formål som trenger penger, svarer Andersen. Oljepenger

Skumsvoll mener på sin side at det er på tide å bruke noen av oljemilliardene for å slippe bompengene. - Det vil være nyttige investeringer. Noen av oljemilliardene burde heller brukes til veiinvesteringer enn til kjøp av utenlandske aksjer. Kommer det et aksjekrakk, har vi plutselig mistet mange penger, mener førstekandidaten på Frps liste i Vest-Agder.Håkegård er imidlertid ikke overbevist.- Jeg er ikke økonom, men forstår at det kan bli overoppheting i økonomien hvis vi bruker for mange oljepenger. Og så må vi jo ha noen til å bygge veiene, sier han.- Med 90.000 ledige hender er det sikkert en god del som kan være med og bygge. Eller vi kan gjøre som i Nordsjøen og bruke utenlandske firmaer, sier Skumsvoll.Klungland fnyser.- Blåser vi av 13 milliarder for å legge ned bomstasjonene, er det ingen tvil om at det vil bli inflasjon og økt press i økonomien. Dessuten er det penger til pensjonsfondet Frp vil bruke her, sier Ap-representanten. Han er imidlertid enig i at det nærmer seg en grense for hvor mange bomstasjoner det er mulig å ha. Bomfritt Agder

— Bomstasjonene kan ikke ligge som et kjede rundt mor Norges hals. Men samtidig er det viktig miljøpolitisk at forurenseren betaler.- Men hvor lenge skal vi betale? spør Håkegård.- Så lenge dere forurenser, svarer Klungland.Heller ikke Anne Berit Andersen tør love at dagens bilførere en dag kan kjøre bomfritt gjennom Agder.- Nei, jeg vil ikke spå om tidspunkter. Slik situasjonen er i dag, må det spleiselag til, sier Andersen, og innrømmer at bompenger nok ikke er noen vinnersak for hennes parti i valgkampen.- Men jeg får ikke så mange negative tilbakemeldinger på det, heller, sier hun.Skumsvoll tror på sin side dette er en god Frp-sak.- Det bør være en vinnersak for oss. De som stemmer på oss, tenker nok i alle fall på dette.Men etter diskusjonen gjør Nils Magne Håkegård det klart at Skumsvoll ikke får hans stemme. Til tross for løftene om å fjerne bomstasjonene. - Isolert sett burde jeg kanskje ha stemt Frp, men jeg må vurdere stemmegivningen mer utfra helheten.