MANDAL: — Jeg så på tv at norske elever ligger langt etter elever i andre land når det gjelder ferdigheter på skolen. Det synes jeg er veldig dumt, mener 10 år gamle Sara Ljosdal som går i klasse 4b ved Frøysland skole i Mandal.

I et brev til Mandal kommune skriver hun at hun synes elevene i Norge burde begynne på skolen når de er fem år, og at undervisningen burde være litt bedre og mer utfordrende.

— Vi lærer ting sent her i Norge. I tillegg er regnestykkene i 4. klasse for lette. En perfekt skole hadde vært at skoledagen hadde vært litt utfordrende for alle elevene slik at alle kunne bli like flinke, mener Sara.

I brevet skriver hun at hun håper kommunen vil gå videre med saken.

I begynnelsen av denne uken fikk hun svar fra skolefaglig rådgiver, Tor Sverre Bentsen.

— Det var jo et bra svar, men han svarte ikke på hva de ville gjøre med problemet. Han har bare skrevet om hva de allerede har gjort, for eksempel at vi begynner på skolen når vi er seks år, at det skal bli nye læreplaner og sånn, sier Sara.

Hun foreslår at elever deles inn i klasser ut fra hva de kan, og ikke ut fra alder. Hun mener også at elevene allerede i 1. klasse bør lære å lese og regne.

— Før kunne første- og andreklassingene skrive løkkeskrift og regne. I dag lærer elevene å leke når de begynner i 1. klasse, og det er jo noe de kan fra før. Jeg synes også det er viktig at de svake elevene får ekstraundervisning for å lære noen metoder, slik at de ikke trenger å være redde for å stryke i noen av fagene, sier Sara som synes skolen nesten er litt kjedelig fordi det er for lett.

Sara lærte å lese da hun var fire år gammel. Da hun var fem, kunne hun lese teksten på tv-skjermen, og i barnehagen leste hun eventyr for de andre barna.

— Jeg syntes det var interessant med bokstaver, og jeg var nysgjerrig på det meste da jeg var liten, forklarer 10-åringen.

Selv har hun tenkt å bli paleontolog når hun blir stor.

— Jeg liker forhistoriske ting, og synes det er kjempegøy med dinosaurer. Jeg liker godt samfunnsfag, naturfag og geografi, men også matte, norsk, forming og tegning. Jeg liker ikke hvis vi må hoppe opp og ned 100 ganger i gymmen, men det er fordi jeg har astma, ler Sara.

Årsaken til at hun sendte brevet til kommunen var at de på skolen lærte om personlige og formelle brev. I en ekstraoppgave valgte Sara en oppgave som gikk ut på å skrive om noe som opptok henne, der hun kunne velge om hun ville sende brevet til rektor eller kommunen.

Kontaktlærer for 4b, Inger Lise Uleberg, synes det er flott at elevene engasjerer seg.

— De fleste sendte brev til rektor. Jeg tror ingen av de andre elevene sendte brev til kommunen, sier Uleberg.