KRISTIANSAND: — Dette gir etter vår mening den beste trafikkløsningen for hele Odderøya i fremtiden. Og minimalt med synlig trafikk på Silokaia, sier havnedirektør Stein E. Haartveit.

På vegne av Havnevesenet er det dette han ønsker seg på Silokaia når teater- og konserthuset etter planen er på plass i 2010:

Rundkjøring ved dagens DFDS-bygg, bak teater- og konserthuset. På baksiden av rundkjøringen bygges et parkeringshus inn i fjellet for besøkende i teater- og konserthuset.

Tett inntil fjellveggen utover Silokaia bygges det en kunstig tunnel som skjules av bygninger.

Ny rundkjøring ved dagens sementsiloer. Herfra går det tunnel tvers gjennom Odderøya til idrettsplassen. Leveranser til Quart-festivalen og et nytt museumområde skal fraktes her.

Et annet tunnelløp fra rundkjøringen går til Shell-anlegget og kommunens renseanlegg.

I fjellet mellom disse to tunnelløpene kan det eventuelt bygges et parkeringshus for gjester til boligomådet eller for folk som ønsker å gå turer på Odderøya.

Dagens lagerbygninger på Silokaia rives og erstattes av leilighetskomplekser.

Foran leilighetene legges en vei til bruk for busser som transporterer turister til og fra cruise-skipene.

Mellom leilighetsbygningene går det gangveier eller heiser opp til grøntområdene. Dette er av modell fra Lisboa hvor slike heiser opp i høyden er svært populære. Heisene eller gangveiene er markert med gule, stiplede linjer på skissen.

Cruise-turisters førstinntrykk

— Ved å anlegge heiser eller andre måter å få folk opp i høyden på, bidrar vi til at flere får ta del i de store friluftsarealene, sier Haartveit.

I tillegg ser Havnevesenet det som viktig at cruiseturistene får et bedre førsteinntrykk av Kristiansand enn de gjør i dag. Nå møtes de av betongblokker og lagerbygninger når skipene legger til kai. Dette ønsker Havnevesenet å forandre slik at turistene møter et aktivt boligmiljø med kort vei opp til grøntområder.

For cruisetrafikken er, ved siden av Shell-anlegget og kommunens renseanlegg inne i fjellet, den eneste kommersielle virksomheten som blir igjen på Silokaia. Alt annet flyttes til det nye havneområdet på Kongsgaard. I følge politikernes vedtatte planer skal dette være gjort innen utgangen av 2007. — Vi er i rute med flytteprosessen, sier Haartveit.

Lange solnedganger

I løpet av neste høst regner han med at arbeidene begynner for å forberede den store flyttingen.

Og for å skaffe penger til den vil Havnevesenet selge tomtene som ligger mellom de to stipulerte rundkjøringene til boligformål.

— Bystyret har sagt at flyttingen skal skje innenfor økonomisk bærekraftige rammer, sier Haartveit.

Får han planen sin oppfylt, ligger alt til rette for et svært attraktivt boligområde med sjøen, grøntområder og Teater- og konserthuset som nærmeste naboer. Og lange solnedganger.

Ved å lage en kunstig tunnel inn mot fjellet, skjermes boligene for støy fra tungtransporten som fortsatt vil gå til og fra Shell-anlegget og renseanlegget.

Politikerne avgjør

Men alt dette er avhengig av at Havnevesenets plan går gjennom. Og her er det flere som vil ha et ord med i laget.

15. februar gikk høringsfristen ut for hvilke trafikkløsning som skal velges for Silokaia. Andre instanser har forslått andre løsninger.

Nå er plan- og bygningsetaten i ferd med å vurdere Havnevesenets skisse og andre innkomne forslag. Når denne prosessen er ferdig, fremmes et forslag for politikerne, som så bestemmer hvordan Silokaia i fremtiden skal se ut.

vidar.udjus@fedrelandsvennen.no