LYNGDAL: Siden 1994 er seks personer drept på den 1,8 kilometer lange strekning på E 39 langs Lenefjorden i Lyngdal. Antall ulykker med personskader er 48 og tallet på skadede er nesten 100. — Til tross for at veien er både svingete og smal, kjøres det alt for fort her. Vi vil fortsette med mange og hyppige fartskontroller helt til farten går ned, sier distriktsleder Steven Hasseldal i Utrykningspolitiet (UP) for Agder og Rogaland, Steven Hasseldal, til Fædrelandsvennen papiravis onsdag.

Vil ha høyere fart

Fartsmålinger som Statens vegvesen nylig gjennomførte viser at 30 prosent kjørte mer enn 70 kilometer i timen i 60-sonen, og at den reelle gjennomsnittsfarten varierte fra 67 til 69 kilometer i timen (avhengig av hvilke dager målingen ble foretatt på).

— Det er skremmende at gjennomsnittfarten er så høy på en strekning som er så tydelig merket med ulykkesrisiko og der veien er både svingete og smal. De fleste burde for lengst ha fått med seg at politiet ofte har kontroller her, sier Steven Hasseldal.

UP-sjefen vil ha farten ned på strekningen, men det er ikke lastebileierne enige i.

— Myndighetene prøver å renvaske seg selv for at de ikke har sørget for skikkelige veier. Det er lastebilsjåførene som sliter med å overholde stadig strengere kjøre- og hviletidsbestemmelser, som får svi, forteller fylkesleder i Norges Lastebileier Forbund, Kjell N. Nilsen.

For å redusere antall ulykker ble fartsgrensen langs Lenefjorden først satt ned fra 80 til 70 kilometer i timen. Da ulykkene bare fortsatte ble fartsgrensen redusert ytterligere til 60. Leder for Olav B. Løland som driver Agder Veitransport i Lyngdal, mener det er helt forkastelig at fartsgrensen langs Lenefjorden ble satt ned til 60 kilometer i timen. Han mener at landet nå trenger flere firefelts veier, og ikke flere 60-soner.

- Uforståelig

For leder av Nullvisjonsprosjektet i Lister, Ivar Damman, er det fullstendig uforståelig at så mange fortsetter å bryte fartsgrensen her. Selv om han mener veistandarden er en viktig grunn alle ulykkene på stedet, mener han det er bilistenes ansvar å avpasse farten etter forholdene.

Etter alle ulykkene gjennomfører Statens vegvesen nå en ny trafikksikkerhetsvurdering av strekningen, og vil se på hva som kan gjøres av mindre utbedringer. Det kan for eksempel være snakk om å dekke til veiskuldre med jord og fjerne stein- eller fjellnabber.

— Vi håper å kunne få 15 millioner kroner på neste års budsjett til å foreta utbedringer av den nederste delen av Lenebakken, der flere av de alvorlige ulykkene har skjedd, sier seksjonsleder Thor Stein Martinsen i Statens vegvesen.

Er fartsgrensen riktig, eller bør myndighetene starte veibygging nå? Hva mener du? Skriv din mening i debattfeltet under artikkelen.