TRONDHEIM/OSLO: Omtrent halvparten av ungdommene på Agder er involvert bilkjøring med høy risiko. Av disse har:

  • Åtte av ti har vært passasjerer i en bil som hadde fart godt over 120 km/t

  • Over halvparten i risikogruppene har vært med på kappkjøring.

  • Like mange har oppildnet sjåføren til å kjøre fortere.

  • To-tre av ti i risikogruppene har vært passasjer i bil der føreren var påvirket av alkohol.

  • Halvparten har latt være å bruke bilbelte.

  • To av ti er totalt likegyldige til fart og fare.

  • To av ti er villig til å kjøre i ruspåvirket tilstand.

Kampanje. Dette er konklusjonene til Sintef i Trondheim etter at de har evaluert kampanjen ”sei ifra” som ble gjennomført blant elever i videregående skole i Agder og Vestfold i 2005 og 2006. Kampanjen har ført til at rundt halvparten sier ifra når de mener sjåføren kjører for fort.

Rapporten viser at de fleste ungdommene har god kjennskap til fart og ulykker.

Halvparten kjører fort, har stor tro på egne ferdigheter, og tenker i liten grad over konsekvenser av kjøringen. Menn har en mye slappere holding til fart enn kvinner.

Likegyldige

Rapporten deler halvparten av ungdommene inn i to risikogrupper. De likegyldige og de spenningssøkende.

De likegyldige bryr seg ikke om å bruke bilbelte når man kjører i 80-90-soner fordi man dør i en eventuell ulykke uansett. De har ikke noen skrupler med å prøve narkotika og blander seg ikke i hvordan sjåføren kjører.

De spenningssøkende liker å bli trykket tilbake i setet under en kraftig fartsøkning i bil. De liker å se på action— og voldsfilmer med bilkjøring og krasjscener.

Ungdommer i begge disse høyrisikogruppene oppgir at de har vært med på risikofylt bilkjøring flere ganger.

Det som påvirker hvor fort de likegyldige kjører er først og fremst politikontroll. Deretter kommer frykten for å skade eller drepe andre.

Rapporten konkluderer med at unge som har vært med på kampanjen i større grad enn før sier fra ved uvettig bilkjøring. Mer eller mindre halvparten sier fra om bruk av bilbelte og om å dempe farten.