OSLO: Nye sikkerhetskrav krever at plattformene på stasjonene utvides til togets lengde. Togene har blitt stadig lengre, og Statens jernbanetilsyn frykter at passasjerer skal gå ut av toget utenfor plattformene og skade seg.

Nå planlegger Jernbaneverket å bruke 680 millioner kroner fram til 2019 på ombygging. Men de minste stasjonene blir ikke prioritert.

Jernbaneverket regner stasjoner som har trafikk under 10.000-15.000 reisende i året som små. Dette gjelder 64 stasjoner landet rundt.

Flere togstasjoner på Sørlandet kan derfor være truet av nedleggelse, ifølge en liste fra Jernbaneverket.

Darbu, Nodeland, Marnardal, Skollenborg, Breland og Audnedal er stasjoner på Sørlandsbanen som er truet.

Flaten, Bøylestad, Bråstad er stasjoner på Arendalsbanen som er i faresonen.

— Jeg er skuffet

Nodeland stasjon i Songdalen kan bli rammet av de nye sikkerhetskravene.

  • Jeg ble veldig skuffet da jeg fikk vite om dette dette, sier ordfører i Songdalen kommune Johnny Greibesland til NRK.

Han tror en nedleggelse av togstasjonen vil ramme lokalsamfunnet, og mener en slik avgjørelse er lite fremtidsrettet.

— I denne regionen har vi sagt at tog skal være en del av kollektivtrafikken inn til de største byene, sier Greibesland.

Håper på løsning for de små stasjonene

Fungerende informasjonsdirektør Ann-Kristin Endal i Jernbaneverket håper likevel på en løsning for de små stasjonene.

– Det er mange måter å løse dette på. I første omgang kan vi be om dispensasjoner fra tilsynet. Deretter kan vi se på andre tiltak for å bedre sikkerheten ved av- og påstigning, sier Endal til NRK.

Hva gjør dere hvis ikke dispensasjon eller andre løsninger godkjennes?

– Nei, da er det jo selvfølgelig en fare for at stasjonen må stenges, flyttes eller at vi må tilby andre transportmidler for å frakte passasjerer til nærliggende stasjoner, sier hun.