KRISTIANSAND: — Vi liker ikke dette, og vil ta opp med Jernbaneverket hva som har skjedd her, sier Johan Mjaaland, distriktsveisjef i Statens vegvesen.

Ifølge Jernbaneverket har følgende skjedd under avsporingen på Dalane onsdag kveld: Lokføreren har ikke stoppet i tide for et signal. Sikkerhetssystemet til Jernbaneverket har dermed sørget for at toget ikke ble penset inn på hovedsporet, men ut på et sidespor. Men lokføreren har ikke klart å stoppe på dette sporet heller. Toget har dermed fortsatt ut av sporet og kom nesten ut på riksvei ni.

— Det er bekymringsfullt at det skjer, sier Johan Mjaaland.

— Det har jo havnet bare noen meter fra veien, legger han til.

Sikkert

Jernbaneverkets pressetalsmann Kjell Bakken sier at avsporingen viser at sikkerhetstiltakene har fungert hundre prosent. Men at toget skulle havne nesten ute på veien, hadde de ikke regnet med.

— Det var ikke ment at det skulle gå så langt. Vi må i de videre undersøkelsene se på hvorfor det har skjedd, sier Bakken.

Han legger til at alternativet til at toget kom inn på sidesporet, hadde vært at det fortsatte ut på hovedsporet. Og da kunne konsekvensene blitt langt mer alvorlige.

Jernbaneverkets egen undersøkelseskommisjon begynte i går arbeidet med å finne ut hva som hadde skjedd. Ifølge Bakken er de sannsynligvis ferdige i løpet av to-tre uker.

Så ikke signal

Det var et såkalt «dvergsignal» som skulle ha sørget for at lokføreren stoppet og ikke kjørte ut på hovedsporet. Dette signalsystemet består av fire lamper. Dette signalet står plassert kun 38 meter fra vekselen, men det er synlig et stykke før.

Etter det Fædrelandsvennen kjenner til, skal lokføreren ikke ha oppdaget dette signalet i tide. Da han oppdaget signalet, forsøkte han å bremse, men det var for sent. Dermed fortsatte altså toget ut på sidesporet.

Lokføreren er til vanlig lokfører på Jærbanen. Toget var på vei til Drammen for vedlikehold. Lokførere som Fædrelandsvennen var i kontakt med i går, sier at hvis lokførere overser slike dvergsignal, skyldes det ofte at de er lite kjent på banen de kjører.