OSLO: Luftfartstilsynet og Flyklagenemnda fikk inn 510 klager i 2008, mot 405 i 2007. Det er en økning på 26 prosent.

Reiselivsdirektør i Handels— og Servicenæringens Hovedorganisasjon (HSH) og ansvarlig for Flyklagenemnda, Rolf Forsdahl, mener flyselskapene sparer fremfor å tenke på kundens rettigheter.

– De tenker kostnader hvert sekund. Kunderettigheter betyr utgifter for flyselskapene, og da vil det selvsagt være folk i systemet som tenker mer på å spare selskapet for utgifter enn å tenke på kundens rettigheter, sier han til P4. Forsdahl mener det er ekstra viktig å klage i trange tider. Flyselskaper som ikke følger opp klagevedtak på forsinkelser, kanselleringer og kundebehandling, vil nå bli offentliggjort av nemnda.

– Flyselskaper som ikke vil følge nemndas vedtak, vil bli hengt ut, sier Forsdahl. (©