AGDER: Begge fylkeskommunene og et flertall av kommunene står sammen om «www.visitsorlandet.com». Kristiansand har så langt avslått å være med. Sammen med de andre i Knutepunkt Sørlandet har kommunen siden 2000 markedsført seg på «www.sorlandet.com».

— Jeg ble forferdelig lei meg da jeg så oppslaget i Dagens Næringsliv nylig: «Portalsplid i sør». Dette er en dråpe som får et beger til å flyte over. I alle mine ti år på Stortinget har vi opplevd hvordan vi på Agder ødelegger for oss selv, sukker stortingsrepresentant Åse Schmidt (Frp). Med lang fartstid fra kommunestyret i Mandal.

«Uansvarlig»

— Det er uansvarlig når Kristiansand ikke vil være med på den satsingen resten av landsdelen står sammen om. Som største by har den et ansvar for å være inkluderende. Med slike holdninger bygger byen opp om myten som sier at «for kristiansanderne slutter Vest-Agder på Søgne-sletta», påpeker Åse Schmidt.

Hun peker på stridighetene i landsdelen som gjelder sykehus, flyplass, andre lokaliseringsstrider - og nå også reiseliv. Hun mener oppslag som dette siste blir lagt merke til.

— Se til Trøndelag. Der klarer de å stå sammen og fronte landsdelen utad, uten at hver står på sin tue og skriker mot hverandre innad slik det blir oppfattet at vi gjør på Sørlandet, fremholder Schmidt.

— Sørlandet er jo mer enn makrell og Sabeltann! sukker Schmidt, som mener det er helt åpenbart at landsdelen må samle kreftene i reiselivsmarkedsføringen på internett.

Hun peker på det glimrende «på tvers»-samarbeidet enkelte næringsaktører har fått til på Agder. Først Node-bedriftene som i dag oppleves som verdensledende. Og nå sist «Eyde»-samarbeidet mellom prosessbedrifter som nettopp har Node som forbilde.

Ikke enig

Stortingsrepresentant Peter Gitmark (H) fra Kristiansand er ikke enig. Han mener man må ha forståelse for at Kristiansand og de andre knutepunktsamarbeide vil holde fast ved noe de har erfart fungerer.

Stortingsrepresentant Freddy de Ruiter (Ap) fra Arendal vil heller ikke kaste stein:

— Jeg forstår at Kristiansand synes det er et pre å bruke Sørlandsbegrepet i markedsføringen. Men samtidig er det viktig å samle seg for å unngå forvirring, sier de Ruiter og anbefaler Agderrådet å gripe fatt.

— Det er en myte at samarbeidet internt på Agder er dårlig, mener de Ruiter, som synes både Kristiansand og Arendal er blitt flinkere til å vise raushet overfor hverandre.