KRISTIANSAND: – Vi har alltid visst at vi hadde en god sak, men vet også at dette er en prosess som vil ta tid. Det kan ta måneder og opptil et halvt år vi før får svar på etterforskningen, sier administrerende direktør Ingvald Fardali Fjord Line, til fvn.no.

Les alt om Fjord Line-saken

En ekspert på europarett mener det kan ta enda lengre tid få en avgjørelse fra ESA, Eftas overvåkingsorgan.

Tidkrevende

– Dette kan kanskje ta så mye som 18 måneder. At ESA har bestemt seg for å se nærmere på saken er ikke noe uvanlig, men det tyder jo på at Fjord Lines henvendelse blir tatt på alvor og at den ikke er grunnløs, sier Ola Mestad, jussprofessor og ekspert på europarett.

Han forteller at ESAs ansvar blant annet er å se til at viktige knutepunkter, som havner og flyplasser, er tilgjengelige.

Bakgrunnen for at Fjord Line har klaget på vedtaket fra havnestyret i Kristiansand er at de som et danskregistrert selskap er blitt nektet å seile fra en norsk havn.

Brudd på EØS-avtalen

– ESA vil nå gå i dialog med Norge og be dem gjøre rede for beslutningen som er fattet av havnestyret i Kristiansand. De vil deretter vurdere argumentene for og imot. Til slutt vil de se på om vedtaket fra havnestyret i Kristiansand er et brudd på EØS-avtalen. Det er på ingen måte gitt hva som vil bli utfallet her, sier Mestad.

Til slutt kan saken ende med at Norge trekkes for Efta-domstolen for traktatsbrudd, slik som skjedde i saken om at Norsk Tipping skulle ha monopol på pengespillautomater. Her valgte Norge å stå på sitt, og vant også til slutt fram med sitt standpunkt. I påvente av resultatet av etterforskningen har rederiet valgt å ikke kvitte seg med båten Fjord Cat. Selv om Fjord Line får klarsignal for å starte igjen, vil det ikke bli seilinger neste sommer.

Droppet behandling

– Båten er lagt i opplag, og vi har ikke tatt stilling til hva som skjer med den. Det er klart at dette ikke er noe godt alternativ, men vi har ikke andre alternativer, sier Ingvald Fardal. Han legger til at rederiet uansett ikke vil være klar for å seile neste år.

Fjord Line ønsket at Konkurransetilsynet skulle behandle saken, men orienterte fredag om at de ikke ser på saken. Årsaken er at ESA nå åpner etterforskning i saken.

Kristiansands havnedirektør Stein E. Haartveit sier han ikke kjenner til at ESA har bestemt seg for å se på beslutningen. – Vi mener at vi i denne saken har fattet en riktig beslutning, og at vi kan stå for den. Skulle ESA komme til en annen konklusjon, så vil vi avvente deres argumenter og forholde oss til det, sier Haartveit.

Leder for havnestyret i Kristiansand, Terje Frigstad (H), ønsket ikke å kommentere saken søndag.