Hva mener du om forslaget? Skriv din mening nederst i saken.

— Forslaget går på at en deler inn i gul, rød og blå gruppe, der det er elever på ulikt nivå. Da får du en undervisning som er på det nivået du ligger på. Det handler om å få en følelse av mestring, sier KrFs førstekandidat i Aust-Agder, Kjell Ingolf Ropstad.

Han tror skolen på denne måten kan skape vinnere.

— Det handler ikke om at alle elever skal få seksere, men om at noen kan heve seg fra en treer til en firer og føle mestring på sitt nivå.

- Folk er forskjellige

I KrFs partiprogram heter det: "Vi mener også at det må utarbeides bedre modeller for å styrke den tilpassede opplæringen, for eksempel gjennom deling av klassene i flere timer og fag, slik at elevene får en undervisning mer rettet mot deres kunnskapsnivå. Det er likevel viktig at elevene som utgangspunkt har klasser som er inndelt uavhengig av nivå."

Ropstad ønsker slike grupper fra åttende klasse. Han kaller ungdomsskolen "det glemte trinnet".

— Skolen sliter med å kunne akseptere at folk er forskjellige. Dagens skole er tilpasset en slags gjennomsnittselev som ikke finnes. Mens vårt opplegg bygger på at vi er ulike mennesker som trenger ulike løsninger.

Frykter ikke stigmatisering

Ropstads partikollega i Vest-Agder, Dagrun Eriksen, er ikke redd for at elevene blir sortert som flinke og mindre flinke.

— Jeg er ikke redd for den stigmatiseringen. Stigmatisering skjer også innforbi klassen som den er i dag. Hvis du skal tilpasse undervisningen, kan ikke alle ha samme pensum. Lik opplæring gir ofte forskjellighet, mer enn ulik opplæring, sier Eriksen.

Ropstad og Eriksen vil overlate til skolene å vurdere hvordan en slik modell kan gjennomføres. Intensjonen er å ha nivådifferensiering i enkelte fag, ikke å dele elevene inn i faste klasser.

— I noen fag, som for eksempel tysk og vanskelig matte, er utfordringen at noen alltid vil synes det er for lett og noen for vanskelig. Da kan vi dele inn i grupper og tilpasse undervisningen, sier Ropstad.

Flere lærere

For å lykkes med nivådifferensieringen, må skolene tilføres flere lærere.

— Skal vi klare mer av den nivåtenkningen som mange lærere kunne synes det var spennende å jobbe ut fra, da trenger vi flere lærere, fastslår Eriksen.

I tillegg ønsker KrF praktiske fag tilbake i ungdomsskolen, for å lette på teoritrykket.

— De elevene som er lynintelligente i hendene blir kalt teorisvake. Jeg har aldri hørt noen bli kalt praktisksvake, og det er jammen noen av dem også, sier Dagrun Eriksen.

DELTA I DEBATTEN: Vil nivådeling i klassen skape skoletapere eller skolevinnere?