KRISTIANSAND: — Det er praktisk og økonomisk fornuftig å bygge ny atkomstvei til Kjevik samtidig som Avinor utvider rullebanen, sier Karl Sandsmark, senioringeniør i strategistaben i Statens vegvesen region sør.

  • En slik prioritering fører til at arbeidet med ny Vågsbygdvei, etappen fra Kolsdalen til Lumber, neppe kommer i gang før sent på høsten i 2009. Med byggetid på to og et halvt år kan den nye veien neppe settes under trafikk før sent på høsten i 2011. Det kan bli hen imot et år senere enn tidligere antydet, opplyser Sandsmark.

FALLER.

Det er han som har utarbeidet det siste forslaget til bompengefinansiert samferdselspakke for Kristiansandsregionen. Der er ny atkomstvei på sørsiden av flyplassen prioritert og foreslått gjennomført samtidig som Avinor utvider rullebanen mot nord. Tiltak for å sikre myke trafikanter rundt om i de seks ATP-kommunene er også gitt prioritet.

— Dermed faller Vågsbygdveien nedover på listen, bekrefter Karl Sandsmark. Sandsmark ønsker ikke å være spesielt presis på tidsangivelser ettersom man planer som ennå ikke er vedtatt.

— Men kan man leve med dagens Vågsbygdveien til slutten av 2011, uten totalt sammenbrudd?

— Det må andre svare på. Samferdselspakken som legges fram, og som omfatter sjuårsperioden 2008-2014, er utarbeidet på grunnlag av signaler fra politikerne, slik det er kommet til uttrykk i ATP. Så får den politiske behandling vise om tolkningen har vært riktig, sier han.

KNAPPE MARGINER.

Sandsmark legger til at med de oppgaver som venter, kunne man ønsket å komme i gang mye raskere, både på Vågsbygdveien og E39 mot Søgne.

Samferdselspakken, som skal behandles av ATP-utvalget fredag denne uken, legger opp til at det kan settes i verk en ny bompengeperiode fra våren 2008, når den nåværende er slutt. For at det kan skje må blant annet reguleringsplanene for prosjektene være vedtatt i kommunene, slik at Stortinget får behandlet bompengesøknaden tidlig i 2008. - Tidsmarginene blir veldig knappe, påpeker Sandsmark. Det har blant annet sammenheng med at det ikke vil foreligge reguleringsplan og endelig godkjente kostnadskalkyler for Vågsbygdveien før sent på høsten i år. Foreløpig kalkyle er på 700 millioner. Veien blir bygd fram til Lumber og avsluttet der. Det er antatt at videreføring fram til Kjos ligger langt fram i tid.

Samferdselspakken har en foreløpig investeringsramme på 1340 millioner kroner for perioden 2008-2014. Bilistene må finansiere 1140 av millionene i form av bompenger.