KRISTIANSAND: Mens resten av landet åpner for innsyn i alle slags gaver gitt til partier, statsråder og offentlige tjenestemenn, har det offentlig eide arrangementet Tall Ships' Races i Kristiansand også mottatt millionbeløp fra næringslivet. Men innholdet i disse sponsoravtalene har TSR Kristiansand AS og Kristiansand kommune bestemt seg for å hemmeligholde.

Nekter innsyn

Fædrelandsvennen har bedt om innsyn i de 47 sponsoravtalene som Tall Ships' Races har gjort med private og offentlige selskaper. Vi har bedt om innsyn i hva som er gitt – og avtalt om – varer, penger og tjenester.

Tall Ships' Races ble arrangert av firmaet TSR Kristiansand AS, eid 40 prosent av Kristiansand Næringsforening og 60 prosent av Kristiansand kommune. Prosjektleder er Bjarne Ugland, mens ordfører Per Sigurd Sørensen styreleder og rådmann Tor Sommerseth sitter i styret.

Når Fædrelandsvennen ber om innsyn i beløpene og tjenestene næringslivet har gitt arrangementet, viser Bjarne Ugland til at dette er forretningshemmeligheter.

Etter en uke med gjentatte purringer har Fædrelandsvennen fortsatt ikke fått et skriftlig svar på innsynsbegjæringene med lovhjemlet avslag.

Usikkert beløp

Ordfører Per Sigurd Sørensen. Foto: Jon Anders Skau

Ordfører og styreleder Per Sigurd Sørensen sier at det dreier seg om verdier for «mellom ti og 20 millioner kroner». Mer presist kan man ikke få det, siden mye er varer og tjenester som ikke kommer fram i Tall Ships' regnskap. Rene pengegaver vil komme fram i regnskapet.Mange av sponsoravtalene består i hovedsak av tjenester, slik som Fædrelandsvennens generalsponsorat (se egen undersak.)

– Kan man ikke bare åpne opp, så alle kan se?

– Sponsorene er offentlig kjente. Pengebeløp blir kjent når regnskapet blir offentlig. Men hva som er gitt i tjenester og varer, blir ikke kjent. Vi må respektere at sponsorene selv avgjør om de vil fortelle dette, sier Sørensen.

Stusser

National Oilwell Varco var en av hovedsponsorene og bidro med et kontantbeløp på under én million kroner.

Kontaktperson for selskapet, Kjell A. Olsen, er fornøyd med hva de fikk tilbake, men forstår ikke hvorfor sponsingen hemmeligholdes.

– Det er et offentlig arrangement, men det kan være Ugland har en grunn, sier Olsen.

– En meget alvorlig sak

Leder av kontrollutvalget i Kristiansand kommune, Birte Simonsen, varsler gjennomgang av Tall Ships' Races.

– Det er meget alvorlig at ikke sponsoravtalene åpnes opp, fordi man fort lurer på hva som ikke tåler dagens lys. Både rapportene om manglende sikkerhet og dette med sponsoravtaler kommer til å bli tatt opp, sier hun.

– Men hovedproblemet med dette er jo at vi aldri vil få vite om her foreligger gjenytelser. Hva folk avtaler muntlig, eller tenker seg imellom om vennetjenester, kan ikke dokumenteres. Derfor er jeg i tvil om hvordan vi skal gripe dette an. Det kan bli aktuelt med full revisjonsgjennomgang, sier hun.

Kontrollutvalget er kommunens høyeste kontrollorgan.

– Transparens, altså gjennomsiktighet, er avgjørende i all offentlig virksomhet – også et arrangementsselskap som eies av kommunen. På vårt møte 8. oktober vil vi ta opp hvordan vi skal gripe Tall Ships' Races videre an, sier Simonsen.

– Som politiker vil jeg si: Kanskje lærdommen vi må trekke er at en kommune ikke bør være aktør i event-bransjen, fordi det er farlig farvann. Kanskje må vi lære at kommunen skal støtte, men at andre skal være arrangører av slike gigant-fester, sier Simonsen.

Sponset med varer og tjenester

Flere av de store sponsorene oppgir gjerne hva de sponset arrangementet med.

Den største sponsoren under Tall Ships' Races var generalsponsor Fædrelandsvennen som sponset arrangementet med 1,8 millioner kroner. Sponsingen skjedde hovedsakelig i form av tjenester, men det ble også gitt et kontantbeløp.

MEDIEHUSET. – De kunne plukke i våre produkter av det de trengte, sier Anita S. Dietrichson, markedsdirektør i Fædrelandsvennen.

Tall Ships' Race fikk annonseplass i nett og papir, innstikk i avisen og de fikk produsert reklamemateriell. Tilbake fikk Fædrelandsvennen profilering under festivalen, blant annet i form av plakater og reklameplass. Mediehuset hadde også bedriftsfest om bord i et av skipene.

– Vi ville være med fordi vi synes Tall Ships' Races var et godt prosjekt som har verdier vi kunne identifisere oss med. Vi ville bidra til at dette ble et godt arrangement, og vi så at det var bra for vår merkevare, sier Dietrichson.

Pragma. IT-selskapet Pragma var blant hovedsponsorene og leverte it-løsninger til hele arrangementet, inkludert infrastruktur for at deltakerne kunne koble seg på trådløst nett. De sendte også lærlinger som medseilere. Selv oppgir de å ha sponset for mellom 0,5 og 1 million kroner.

– Vi er svært fornøyde med arrangementet. Samarbeidet med Tall Ships' Races har vært veldig godt, sier markedssjef Steffen Dahl.

NETWORK. En av de andre hovedsponsorene, mobiloperatøren Network Norway, oppgir at de bidro med tjenester for over 500.000, mens National Oilwell ga et kontantbeløp på under en million.

PLUSS. Sparebanken Pluss er blant de mellomstore sponsorene, det Tall Ships' Races kaller partnere. De ga et kontantbeløp på mellom 100.000 og 500.000 kroner.

PIZZA. Blant partnerne er også Pizzabakeren som sponset for 80.000 kroner. Aleksander Tolfsen hos Pizzabakeren sier at omtrent halvparten var pengebeløp og resten pizza.

– Det blir mye pizza, men så får folk smaken av pizzaen vår, og det er bra.