KRISTIANSAND: 13. juni feirer CB 150 år og fabrikksjef Øystein Føreland lover fest.

— Det blir åpent hus for hele Sørlandet på bryggeriet. Folk kan se hvordan produksjonen går og komme inn på lageret. Det blir gratis is, brus og pølser, og danseoppvisning, konserter og fotballtriksing på en scene vi rigger opp, sier Føreland.

Men markeringen startet allerede da jubileumspilsen ble kjørt ut til butikkene de siste dagene. Og fabrikksjefen markedsfører pilsen med mye skryt.

— Det er en stor fargeforskjell fra den vanlige CB-pilsen. 150-års pilsen er ganske mye mørkere, sier Føreland.

- Barna får også smake på jubileet

Han håper jubileumspilsen blir en like stor suksess som forrige gang bryggeriet lanserte jubileumspils. Da bryggeriet fylte 125 år i 1984 ble pilsen en så stor suksess at den ble stående i hyllene i nesten 20 år.

— Denne vil også bestå lenge om den selger godt. Vi satser alltid på å øke markedsandelen, men den klassiske pilsen vår vil alltid være størst, sier Føreland.

Han legger til at også barna vil få smake på jubileet.

— Vi har også produsert 40.000 liter med jubileumsbrus. Det er en champagnelignende brus, som vi vil produsere mer av om etterspørselen er stor, sier Føreland.

- Øl er som fotball

Det er Kristiansand-bedriften Recommended som har designet ølets pakning, i likhet med flere av pakningene til Hansa Borgs produkter. 150-årspilsen vil kun være på boks i butikkene, og på fatøl på utesteder.

— Boksen viser tydelig at vi er 150 år, sier Føreland.

Bjørn Høydal, seniordesigner i Recommended, har designet boksen, og er fornøyd med å ha designet en vare som kan bli populær.

— Jeg synes de valgte det sprekeste av de alternativene vi kom opp med, sier han.

Høydal var også mannen som stod bak det mye debatterte dragesymbolet på Norges landslagsdrakt i fjor, som til slutt ble droppet for det norske flagget.

— Det er jo med øl som med fotball - mye lokalpatriotisme. Men jeg håper jo ikke det går feil vei denne gangen også. Det kan jo i alle fall ikke bli en nasjonalskandale, humrer Høydal.