NORGE/KRISTIANSAND: – Plutselig virket ikke bankterminalene våre, forteller Vibeke Retterholt, butikkdriver hos Tilbords i Lillemarkens i Kristiansand, til Fædrelandsvennen.

Nets bekreftet at de har driftsproblemer. På nettsidene sine skriver de klokka 12.45 at «en pågående hendelse forårsaker mislykkede transaksjoner for nettransaksjoner og terminaler i Norge. Vi undersøker saken».

Danske Nets er blant de største leverandørene av bankterminaler i Norge.

Kø foran DNB i Markens gate, der folk hentet ut kontanter mandag ettermiddag. Foto: Tormod Flem Vegge

Det kan dreie seg om feil ved så mange som 130.000 kortterminaler, sier Pål Andre Fredriksen, administrerende direktør i Verifone til VG.

– Da snakker vi i praksis alle terminalene i hele Norge, sier han.

Men klokka 14.00 opplyser VG at problemet er funnet.

– Det tar litt tid før alt er oppe som normalt, men jeg vil si at nå skal alt snart være oppe å gå, sier Pål Andre Fredriksen, administrerende direktør i Verifone, som lager betalingsløsninger.

– Måtte signere

Gunnar Mykland har både kort og kontanter på seg. Dermed fikk han uansett betalt for varene sine mandag. Foto: Tormod Flem Vegge

Fædrelandsvennen besøkte flere butikker i Markens gate som også meldte at kortterminalene var nede.

Klokka 12.45 var det lang kø i minibanken ved Sparebanken Sør av folk som ville ta ut kontanter for å betale i butikkene.

Heidi Sørvig, leder i Kvadraturforeningen, forteller at hun ikke har oversikt over hvor mange butikker i Kvadraturen som har vært rammet av problemene.

– En del av nisjebutikkene våre har Vipps, så de benytter det. Det er jo en fordel, sammenlignet med større nasjonale kjeder som ikke har egne Vipps-kontoer, forteller hun.

– Dette er jo en veldig kjedelig situasjon, på en dag hvor mange skal ordne de siste tingene før 17. mai. Jeg regner med at det jobbes på spreng for å ordne problemene. Nets svetter, vil jeg tro, sier Sørvig.

Hadde kontanter

Gunnar Mykland (75), som bor på Flekkerøy, var kunde hos butikken «Bake Me Up» i Markens gate mandag ettermiddag.

– På en av butikkene jeg har vært på i dag, har jeg måtte signere etter å ha betalt med kort. Det gikk greit, forteller han.

– Betaler du vanligvis med kort eller med kontanter?

– Kort.

– Har du kontanter på deg?

– Ja, jeg er gammel nok til å ha kontanter på meg, smiler 75-åringen.

Hele Norge berørt

Vibeke Retterholt (til venstre) og Kari Wangen. Begge er butikkdrivere for Tilbords i Lillemarkens i Kvadraturen i Kristiansand. Foto: Tormod Flem Vegge

Tilbords i Lillemarkens er altså én av butikkene som ble rammet av problemene.

– Vi har fått mail fra kjeden sentralt om at hele Norge er berørt av det som har skjedd, sier Vibeke Retterholt.

– Hvordan håndterer dere situasjonen?

– Noen av kundene som vi kjenner, har fått med seg varene sine hjem. De betaler for dem onsdag. Noen kunder vipset oss privat, fram til vi oppdaget at butikken hadde sin egen Vipps-konto.

– Hvordan opplever dere situasjonen?

– Det blir fort litt kaos av noe sånt. Men kundene er stort sett rolige, og vi forsøker å finne løsninger, sier Kari Wangen, som også er butikkdriver hos Tilbords i Lillemarkens.

Ved 14.00 meldte VG at årsaken til betalingsproblemene var oppdaget, og at problemene ville være løst innen én time.