Eastwood-film med Angelina Jolie i hovedrollen, — det er nok til å sette Cannes på høykant, og pressekonferansen sprengte lokalet. Men Eastwood lefler ikke med lettvinte og publikumsvennlige løsninger; han er seriøs så det forslår i «The Exchange», som utvilsomt melder seg på i kampen om Gullpalmen.

  • Så ryktene om mer «Dirty Harry» holder ikke?

  • I min alder kan jeg ikke holde på med slikt.

  • Kanskje jeg kan steppe inn, undres Angelina Jolie, som så umiddelbart legger spøk til side og forteller om et filmmanus som både sjokkerte og inspirerte henne med «The Exchange». - Men Clint Eastwood som regissør? Jeg ble rett og slett skjelvende nervøs, for han er jo bare Clint, det ligger så mye i det begrepet. Men så var alt så utrolig trygt og bra med en fantastisk allround-leder. Jeg har aldri opplevd en regissør som gir slik frihet og trygghet.

Film om sannheten

— Det er arkivstoff som skal hentes fram og gjøres aktuelt, for dette handler om hendelser fra 1928. Men når du leser historien, glemmer du faktisk tidsavstanden. For dette dreier seg om kidnapping av barn, om korrupsjon i politiet, om enkeltmennesker som kjører seg fast i byråkratiet, om medmennesker som mobiliserer for å hjelpe andre. Det virker da vel ikke så forhistorisk, spør Eastwood, som legger til at filmen for ham dreier seg om sannheten - kanskje den viktigste av alle verdier. At demokratiet åpner muligheten til opposisjon fra individer som våger å snakke fritt, - det er en grunnvoll i humanismen.

  • For meg ble det sentralt at det dreier seg om å miste et barn. Som mor forstår jeg at det er det verste du kan komme ut for, sier Angelina Jolie. Hun legger til at sinnsstemningen hos hovedpersonen også falt sammen med hennes egen. - Jeg mistet min mor like før innspillingen skulle starte, og man lærer noe om sine egne reaksjoner i en slik situasjon. Filmens morskarakter kjemper som en løve mot overmakten; det er en interessant studie som også skaper en utfordrende rolle.

  • En kvinne mot overmakten, mot byråkratiet - det kan minne om Steven Soderberghs «Erin Brokovich»?

  • Vi er blitt spurt om det, men faktisk har ingen av oss studert den. «The Exchange» er jo basert på en sann historie som vi uansett ikke kunne påvirke ut fra andre filmer.

  • Dine filmer blir som regel tatt ut til Cannes, og da er du alltid med i konkurransen?

  • Man kan jo like gjerne være med der, det er ikke så farlig om man vinner eller ikke. Og så virker det for meg litt feigt å la filmen gå utenfor konkurranse. Jeg har vært president i hovedjuryen her og vet at filmene får en samvittighetsfull vurdering. Dessuten er det fint å være her - sammen dere mediefolk - og publikum, sier Clint Eastwood og høster applaus.

  • Et godt råd til unge filmskapere?

— Fortell gode historier og stå på!