— Det de sier er at de tror de skaper skolevinnere med dette. Men jeg vil snu på dette og si at det kan nok også skape skoletapere, sier Åse Løvdal, fylkesleder i Utdanningsforbundet i Vest-Agder.

KrF ønsker å dele elever i ungdomsskoletrinnet inn i ulike grupper etter kunnskapsnivå i utvalgte fag. Gjerne i gul, grønn og rød gruppe. Målet er å gi alle elever tilpasset undervisning etter det nivået de er på.

- Husker med gru

Løvdal minner om at nivådifferensiering er forsøkt tidligere. På slutten av 60-tallet var ungdomsskolen delt inn i plan etter elevenes kunnskapsnivå. Plan a var det dårligste, deretter kom plan 1, 2 og 3 som det øverste nivået.

— Jeg husker med gru den inndelingen vi hadde, for alle visste hvem som var i hvilken klasse. Det var veldig stigmatiserende. For meg er dette et gufs fra fortiden, fra min egen skole, sier Løvdal.

Hun mener den norske skolens styrke nettopp er fellesskapstanken, der man ikke skiller mellom elevene.

— Vi mener fra Utdanningsforbundets side at en bør klare tilpasset opplæring innen den samme klassen i enhetsskolen. Men for å løse det må en ha en større lærertetthet. Så en kan jo berømme KrF for å prøve å finne en vei ut av uføret, men vi tror løsningen er flere lærere, ikke å dele inn i nivåer.

Selvoppfyllende profeti

Alf Holmelid (SV) liker ikke tanken på nivåinndeling i skolen. Han sier det også strider mot hans menneskesyn.

— Det er både professorer og nobelprisvinnere som i perioder har gjort det dårlig på skolen. Å lage en nivåinndeling som skaper en ulik forventning, eller lett fjerner forventnigene til enkelte elever, det tror jeg ikke er god pedagogikk. Om du havner i en gruppe som ikke er definert som de sterke, og der det legges forventninger deretter, kan det fort bli en selvoppfyllende profeti, tror Holmelid.

Også han peker på flere lærere som løsningen for skolen.

- Unødvendig

Kari Henriksen mener Kjell Ingolf Ropstad og Dagrun Eriksen kommer med et helt unødvendig forslag.

— Jeg skjønner ikke behovet for å legge føringer for å dele elevene inn. Jeg tenker slik at lærere er pedagoger, og de skal lære alle elever det de skal lære. Hvordan de legger til rette, blir pedagogens oppgave, sier Henriksen.

Debatt: Skaper nivådeling skolevinnere eller skoletapere?