LINDESNES: Siden han ble ordfører første gang i 1987, siden stortingsrepresentant og statsråd, har Ansgar Gabrielsen (H) kjempet for skikkelig europavei i sør.

– Lindesnes vil reise et underlig monument over seg med nei til 400 millioner til ny E 39, sier Gabrielsen.

Les også: Høyre åpner for å få veimillioner

Startbevilgningen har regjeringen omsider gått inn for: 30 millioner i forslaget til 2009-budsjett.

Det ble ingen avstemning etter meklingsmøtet Gabrielsen fikk i stand mellom Statens vegvesen, Fremskrittspartiet, Høyre, Senterpartiet og Venstre i går. Men Gabrielsen har en god magefølelse før gruppemøter og dernest kommunestyret torsdag.

– Kjenner du til at andre kommuner har takket nei til et såpass stort veiprosjekt?

– Nei. Tvert imot blir departementet og Stortinget nedrent av delegasjoner fra nord og sør som tigger om veipenger.

– Vi oppfatter deg som en sann demokrat. Likevel: Bør stamveier underlegges statlig regulering slik regelen var for et par tiår siden?

– Nå er ikke jeg politiker lenger. Men det er et paradoks at noen få lokalpolitikere kan stanse et stort europaveiprosjekt. Når vi også vet at en statsråd kan nekte oppføringen av en sjøbod så sier dette litt opp manglende proporsjoner, svarer Gabrielsen.

Tor Bjarne Asheim er fylkesleder i Norges Lastebileier-Forbund i Rogaland.

– Start byggingen i Lindesnes nå og få fart på resten etter hvert. Ellers er det fare for at alt blir utsatt, råder Asheim.

Også Kjell N. Nilsen, fylkesformann for lastebileierne i Vest-Agder, står fast ved en positiv høringsuttalelse med forbehold om tilrettelegging for senere utvidelse til fire felt.

– Blir det likevel nei til Fardal – Osestad torsdag tror jeg en ny, samlet utbygging vil tvinge seg fram i løpet av ti år, presiserer Nilsen.