KRISTIANSAND: Storbeslaget er i samsvar med trenden som fremgår av halvårstallene som tollmyndighetene i dag legger fram: Virksomheten til internasjonale narkotikaligaer er økende i Norge, og det fører til større beslag. Særlig er det smuglingen av såkalte «partydop» som viser en foruroligende økning. Fangsten i februar overrasket likevel tollerne, særlig fordi smuglerne ikke hadde gjort særlig store forsøk på å skjule den ulovlige lasten.

– Vi stoppet en nederlandskregistrert bil som kom fra Danmark. Ved hjelp av narkotikahunder fant vi 11 kilo cannabis og 28 kilo amfetamin i bagasjerommet. Det mest oppsiktsvekkende var nok at det ikke var spesielt skjult i bilen heller. Vanligvis kan slike mengder bli installert i hulrom i bilen, men ikke på dette beslaget, sier regiondirektør i Tollregion Sør-Norge, Thorleif Andreassen til Fædrelandsvennen.

Øst-Europa

Smuglerne er ofte fra Øst-Europa, og særlig mange er det fra Polen og Litauen.

– Narkotikaligaene får narkotikaen fra Sør-Amerika via Afrika. Videre går rutene ofte fra Øst-Europa, videre igjennom Nederland og til slutt ender de opp i Norge. Størsteparten av smuglerne vi tar kommer fra Polen og Litauen, og kommer hit til Norge via ferje fra Danmark. Vi har tilnærmet ingen narkotikasmugling fra Kristiansand lufthavn, Kjevik, sier Andreassen.

Sammenligner man narkotikabeslagene i Kristiansand per 30. juni i år med samme periode i fjor, finner man flere oppsiktsvekkende resultater.

Partydop

– Det er spesielt de såkalte partydopene cannabis, kokain, amfetamin og ecstasy som har økt mest. Beslagene fra cannabis økte for eksempel fra 76 gram i fjor til hele 11,5 kilo i år. Amfetamin økte over 50 prosent i forhold til i fjor. I tillegg står Kristiansand for nesten alle beslag rundt ecstasytabletter i Tollregion Sør-Norge, som omfatter fylkene Vest-Agder, Aust-Agder, Telemark, Vestfold og Buskerud, sier Andreassen.

Økt etterspørsel og økt betalingsevne hos brukerne skal være årsaken til de økende narkotikabeslagene.

– Antall narkotikabeslag kan variere fra år til år, men det virker som etterspørselen er veldig stor akkurat nå. I tillegg er betalingsevne større enn det har vært tidligere. Det vil samtidig alltid være slik at ferjebyer som Kristiansand er mer utsatt enn andre steder, sier Andreassen.

Økt bemanning

. Nå håper han at økt bemanning og flere kontroller skal skremme bort smuglerne.

– I år har vi utført ti prosent flere kontroller enn i fjor. Vi har i tillegg fått tre nye aspiranter inn i Tollregion Sør-Norge. Til neste år er det beregnet at vi får enda tre til. Viktigst av alt er nok at vi får en scannermaskin til neste år. Da kan vi lyse igjennom både biler, trailere og containere. Det håper jeg skal bidra til mindre smugling, avslutter Andreassen.