ARENDAL: — Det foregikk veioppmerking på den aktuelle strekningen da ulykken inntraff. Sperrelinjen var frest bort like i forkant, opplyser Svein Harald Søndenå i Statens vegvesen region sør til fvn.no.

Merkes i natt

Først fredag ble strekningen tydelig merket med forbikjøring forbudt-skilt. Ifølge Vegvesenet skulle oppmerkingen være ferdig innen mandag, men nå har ekstramannskap blitt satt inn for å bli ferdig så raskt som mulig.

— Vi har innleide mannskaper i gang med oppmerking utover kvelden og natten, sier trafikksjef Gunnar Lien i Vegvesenet Region Sør til fvn.no.

- Når vil sperrelinje for hele strekningen være på plass igjen?

— Går alt etter planen, vil oppmerkingsarbeidet være ferdig lørdag morgen, men vi må ta forbehold om at været holder seg, og at all trafikk går som normalt, sier Lien.

Omkom Torsdag kveld omkom Nordheim fra Arendal i en møteulykke på E 18 like ved Nedenes. Ulykken skjedde da sjåføren la seg ut for å kjøre forbi en trailer. På strekningen er det to felt i vestgående retning, og et felt i østgående retning.

Den omkomne kjørte i østgående felt, og krysset dermed området hvor det normalt er dobbelt sperrelinje. Her traff han en bil som kom kjørende i det midtre kjørefeltet.

Spørsmålet er om 35-åringen visste at det vanligvis er sperrelinje på stedet.

(OMKOM: Roger Nordheim fra Arendal omkom i en trafikkulykke ved Nedenes i Arendal torsdag kveld. En mor og et barn satt i bilen på bildet. Moren ble påført bruddskader. MMSFOTO: Ernest Boswarva) Sperrelinje utslagsgivende

— Det er vanskelig å si om den manglende sperrelinjen kan ha medvirket til ulykken, men man kan jo stille seg spørsmålet, sier krimtekniker i Agder politidistrikt, Lars Gustav Engemyr, som undersøkte ulykkesstedet torsdag kveld.

Arbeidet med veioppmerking pågår i disse dager fra Nedenes til Grimstadporten, en strekning på omkring 5-6 kilometer. Fresemaskinen hadde like i forkant av ulykken fjernet sperrelinjen. Det eneste som skilte kjørefeltene fra hverandre på ulykkestidspunktet, var den freste linjen og hvite formerker som veiarbeiderne bruker til å male stripene på nytt.

— Det er ikke vanlig å sette opp for eksempel refleksmerker. Det vil i så fall kreve mye ekstraarbeid for de som driver med merkingen, sier Søndenå.

Varselskilt Han understreker imidlertid at det var satt opp et varselskilt for å gjøre trafikanter oppmerksom på veiarbeidet. Fredag har vegvesenet i tillegg satt opp "forbikjøring forbudt"-skilt for å hindre nye ulykker før sperrelinjen er på plass igjen.

— Burde det ikke vært satt opp et slikt skilt i forkant av ulykken?

— Det kunne man kanskje ha gjort, men det er alltid en avveining hvor mye man skal iverksette av sikkerhetstiltak når arbeid foregår over en kort periode, sier Søndenå.

Ingen fartsreduksjon Farten var heller ikke satt ned i 80-sonen hvor arbeidet pågikk. Søndenå mener fartsreduksjon har lite å bety under slikt arbeid.

— I praksis er det i området rundt arbeidskolonnen det er viktig at farten settes ned. Under gårsdagens arbeid ble trafikken manuelt dirigert hvor maskinene jobbet, sier han.

Søndenå utelukker heller ikke at mangel på sperrelinje kan ha medvirket til ulykken

— Dette vil være et spørsmål om trafikanten var kjent med trafikkmønsteret på stedet, eller ikke, sier han.