BYKLE: — Dette er en gledens dag. Den har vi ventet lenge på, sa daglig leder ved Hovden Skisenter, Tom Kvinlog, da han i går formiddag så de første brettkjørerne og skiløperne renne ut i nedfartene i Breive. Seks nye kilometer med uutforskede løyper åpenbarte seg da fem av sju nye nedfarter ble åpnet i går. De to siste må vente på grunn av for lite snø. Foreløpig er det nemlig ikke bygget snøkanonanlegg i Breive, men det kommer til neste år, forsikret Kvinlog.

Helt siden 1999 har Hovden Skisenter arbeidet for å få realisert utbyggingen av flere hundre mål nytt alpinanlegg i Breive. Det har ikke vært lett å komme til enighet med grunneierne i Breive. Derfor endte det med ekspropriasjon i 2006. Bykle kommune mente i likhet med eierne av Hovden Skisenter at det var helt nødvendig å utvide kapasiteten skulle stedet hamle opp mot konkurrentene.

Stor kapasitet

Med de nye bakkene, den 1400 meter lange stolheisen, Hovdenexpressen, med en kapasitet på 2200 personer i timen, samt det 600 meter lange Fjelltrekket videre fra toppen av denne mot Nos, er det ingen problemer å ha 3.500 mennesker i anlegget på en gang, mot 2.500 nå, sier Kvinlog.

Høydeforskjellen i Hovden Skisenter er øket fra 370 meter til 410 meter.

Den lengste nedfarten i Breive, Nosløypa, er 2,2 kilometer lang. Den nest lengste, Breivelia, er 2,1 kilometer.

— I dag har anlegget en kapasitet på 9.000 personer i timen, mot 6.000 tidligere, sier Kvinlog. - Med utvidelsene regner jegmed at Hovden Skisenter ligger et sted på femte, eller sjette plass på «Topp 10-lista» over alpinanlegg i Norge.

60 millioner kroner

Breiveutbyggingen har til nå kostet nærmere 60 millioner kroner, forteller Kvinlog. Av dette har den raske Breiveexpressen tatt ca. halvparten.

I år vil det bli investert ytterligere 25 millioner kroner. Det skal anlegges snøkanoner. Her er det for øyeblikket et uløst problem. Grunneierne i Breive har ikke gitt klarsignal til å bygge noen pumpestasjon ved Breivevatn som kan føre vann til snøkanonanlegget.

— Vi håper å få løst dette i løpet av året, sier Kvinlog.

I løpet av året skal det også bygges varmestue med servering i Breiveskaret. Det skal også planeres bedre i traseene. Og sist, men ikke minst skal det bygges trekk og nedfarter mellom dagens nye løyper i Breive og Hovdenut.

Ingen parkering

Det er ikke lov å parkere i bunnen av Breive. All adgang til Breive skjer via det gamle anlegget. Herfra fraktes løperne opp til Nos, for så å renne ned til Breive. Derfra tas Breiveexpressen opp igjen. De siste 600 meterne er det et T-trekk, Fjelltrekket, som bringer løperne opp til Nos, slik at de kan renne ned igjen til kafeen og parkeringsplassen.

I går streiket T-trekket av og til, men dette er ifølge daglig leder Tom Kvinlog barnesykdommer som snart er historie, det også.