Tåka ligger førjulsgrå over E18 ved Stokke i Vestfold. Politibetjent Terje Axelsen står bøyd over lasermåleren.

Han er verstingenes verste fiende, og fokuserer alltid på «sikkerhet først».

UP ruller nå ut 120 splitter nye lasermålere, og tredobler før påske kapasiteten i forhold til dagens nivå.

— Vi står her for å luke ut de som er en fare for seg selv og andre. Dette er godt forebyggende arbeide. Vi som driver med dette vet vi redder liv. Og det gir en god følelse når arbeidsdagen er over, sier Axelsen.

- Falkeblikk Aftenposten.no tar baksetet mens UP jakter fartssyndere:

— UPs oppgaver er blitt utvidet de siste årene, og jeg føler at vi nå jobber mer målrettet. Kriminelle som skal forflytte seg i Norge bruker stort sett bil, og ute på veien treffer de oss. Dette gjelder ikke minst de mobile, kriminelle nettverkene fra Øst-Europa, sier Axelsen.

54-åringen er en av veteranene i UP, og har et våkent øye for alt som skjer i trafikken.

I 1990 gikk han helt til topps i NRKs spørrekonkurranse Kvitt eller dobbelt med Norske fugler som tema, så det å bruke kikkert på jobb er ikke noe ukjent redskap.

- Store beslag At UP er i godt driv bekreftes også av UP-sjefen selv, Odd Reidar Humlegård. Utrykningspolitiet har i dag større beslag av narkotika og flere pågripelser pr. år enn gjennomsnittet av landets 27 politidistrikt:

— Vi har de siste tre årene hatt egne narkotikahunder på Østlandet, men denne ordningen skal utvides til Agder, Vestlandet, Trøndelag og Hedmark, forteller Humlegård.

— Det er krevende, men interessant å ha med seg hund i den daglige tjenesten i UP, sier Norges tidligere landslagskaptein i fotball, politibetjent Linda Medalen ved Asker og Bærum politidistrikt, til bladet Norsk politi.

- Rekordår UP har aldri tidligere beslaglagt så mange førerkort som i år.

Ved utgangen av oktober måned var tallet 5894, mot 6146 i hele fjor. For fem år siden lå tallet på 3772, og har siden steget gjevnt.

De fleste mister lappen for fart, så kommer adferd og rus på delt annenplass med 363 og 360 beslag hittil i år. UP hadde ved utgangen av oktober tatt beslag i 5171 førerkort for fart, og 2009 tegner til å bli et rekordår. I hele 2004 var tilsvarende tall 3242, mens fjoråret var en foreløpig topp med 5283. - Mer målrettet Neste år får UP ti nye stillinger som øremerkes operativt etterretningsarbeid ikke minst rettet mot mobile vinningskriminelle:

— De kriminelle er blitt mer fleksible og beveger seg raskt fra politidistrikt-til-politidistrikt, og dette er en utfordring ikke minst UP er spesielt trent for å møte, sier Humlegård.

UP og Statens vegvesen skal nå ta i bruk automatiske skiltlesere. Foto: Statens Vegvesen

— Automatisk skiltleser Politiet vet at det finnes 200.000 biler uten gyldig forsikring i Norge, og at 10.000 biler enten er stjålet, eller kjører rundt med stjålne skilter. - Audisjåfører verst Ute på E18 i Vestfold har fartskontrollen ved Borgeskogen snart vart én time. 16 har fått forenklede forelegg, to bøter, og en 25-åring har mistet lappen etter å ha blitt målt til 126 km/t i 80-sonen:

— Jeg skulle bare forbi en lastebil, så det var ikke lange stunden jeg kjørte så fort. Ergelig, sier mannen i lånt Audi, før han forteller at han senest uken før fikk 4700 kroner i bot for ulovlig fart.

Nå har han prikker nok til nærmere et halvt års pause som bilfører, uten at dette tar fra ham førjulshumøret:

— Det blir nok ikke så dyre presanger under treet i år, fleiper 25-åringen, etter totalt 11.900 kroner i bøter på noen få dager.

- Typisk Audi Mens UP-matpakkene fortæres på Stokke lensmannskontor kommer det frem at Audi-sjåfører er påfallende tunge på høyrebenet. Så kommer BMW og andre ungdomsbiler:

— Erfaringsmessig viser det seg at om sfjåføren kjører for fort, er ruset eller mangler forsikring på bilen er det også ofte noe mer som er galt. Det er jo ikke tilfeldig at vi kikker bak i varebiler fra Litauen, Polen, Bulgaria eller Romania for å se om lasten er forskriftsmessig sikret, sier Terje Axelsen.

- På fiske Et lite tips til travle bilister er å tenke på at du kommer ikke mye raskere frem ved å tøye fartsgrensene, eller å bruke bakspeilet når du passerer påkjøringsrampene på motorveiene.

Her kan UPs patruljebiler stå og vente som en liten ulveflokk eller tre-fire supergjedder som lurer i sivet. Politiet kaller det da også fangstmetoden selv for "å fiske".

Denne dagen er det politibetjent Heidi Scisly og politiførstebetjent Svanhild Bjerkemo som har tatt oppstilling ved påkjøringen fra Horten:

— Her har vi fin oversikt og kan raskt se hvem som skiller seg ut med aggresiv kjøring. Da legger vi oss på hjul, foretar en måling, og så stanser bilføreren, sier Bjerkemo.

De fleste tar det heldigvis tappert, og bebreider seg selv mer enn politiet. Men at fete bøter svir mer i den søte førjulstid enn ellers i året synes å være statistisk bevist etter å ha snakket med fire syndere i desembersol...