KVINESDAL: — For 11 år siden mistet vår 15 år gamle datter og to flotte unge gutter livet i en front mot frontkollisjon på E 39 i Flekkefjord. Smerten og tapet fikk oss til å opprette Jannickes Minnefond, og arbeide aktivt for at ikke flere skal oppleve det samme som oss. Det er fælt å tenke på at det i dag går 19 personer rundt i Norge og ikke vet at innen en måned skal de dø i en trafikkulykke.

Det sa Jan Egil Omdal, da han i går ønsket velkommen til trafikksikkerhetsseminar i hjembygda Kvinesdal. Samferdselsministeren takket familien for at de deler sorgen sin med andre.

KOSTBART

— Når det legges til grunn av hver dødsulykke koster samfunnet 33 millioner kroner, vil det innen 2020 være mulig å iverksette tiltak som halverer antall drepte uten at det i realiteten koster storsamfunnet noe.

Det sier forsker Rune Elvik ved Transportøkonomisk institutt. Han viser til det faktum at norske veier i 1970 krevde 560 liv og at antall drepte i fjor med tre ganger så stor trafikk «bare» var 212, viser at trafikksikkerhetstiltak nytter. Nedgangen i antall trafikkdrepte og alvorlig skadde går imidlertid mye raskere ned i land som Sverige.

STATSBUDSJETTET

Flere prøvde iherdig, men samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa lot seg ikke overtale til å lekke fra statsbudsjettet.

— Dere får vente til tirsdag i neste uke, men registrerer at forventningene over hele landet er veldig store. Jeg vil minne om at E 39 bare er en av svært mange veistrekninger som det er behov for å utbedre, sier statsråden.

SAVNER POLITI

Både ordfører Tønnes Seland i Audnedal og ordfører Odd Omland i Kvinesdal ba Magnhild Meltveit Kleppa merke seg at manglende tilstedeværelse av politi utenfor de største byene på Agder resulterer i mye uvettig bilkjøring. Leder for Utrykningspolitiet (UP) i Agder og Rogaland, Øystein Krogstad, fulgte opp og ba statsråden videreformidle ønsket om mer penger til trafikkovervåking til justisministeren.

— Mens det ordinære politiet teller over 1000 mann på Agder og Rogaland er vi i UP bare 40. Med tanke på antall trafikkdrepte kan jo det være et tankekors, sier Øystein Krogstad.

Som et lite apropos til dårlige veier i landsdelen, kunne Øystein Krogstad fortelle at de nye radarene ikke kan brukes på mange av de dårligst vedlikeholdte veiene. Til det er rett og slett asfaltdekket for slitt og ujevnt.