– Viktig for å forstå sammenhenger

Se hvordan det gikk da matteekspert Svein Anders Heggem skulle lære elevene i klasse 9c algebra på en enklere måte.

Publisert:
  • Eva Myklebust

KRISTIANSAND: I høst flyttet Fædrelandsvennen inn i klasse 9c på Grim skole for å dokumentere skolehverdagen.

Les hele reportasjen her: En uke med klasse 9c.

Etter å ha tatt en algebraprøve sammen med klassen skrev journalist Eva Myklebust et innlegg der hun spør hva som er meningen med å lære så mye algebra.

– Regler uten mening

Svein Anders Heggem er fagveileder for matematikk i Kristiansand kommune, og er prosjektmedarbeider ved senter for matematikk ved NTNU.

Når elever spør hva som er vitsen med å lære så mye algebra svarer han at man kan bruke algebra til å forstå sammenhenger:

– Det er viktigste er at man lærer algebra på en slik måte at en forstår hva det er for noe, framfor å lære masse regler som kanskje ikke gir mening.

I en kronikk i Fædrelandsvennen skriver han at det er viktig at alle elever opplever matematikkundervisningen som meningsfull.

Han ble med til klasse 9c for å gi elevene en smakebit på en litt annerledes algebraundervisning.

Se hvordan det gikk i videoen i toppen av saken!

Og her kan du se hvordan det gikk da Fædrelandsvennens journalister tok en totimers algebraprøve sammen med klasse 9c:

Les også:

Tips eller tilbakemelding til journalisten?
Eva Myklebust eva.myklebust@fvn.no
Publisert:

Les også

  1. Kronikk: Algebra er en grunnleggende kompetanse

  2. «Latteren fortsatte og fortsatte. Det stoppa aldri»

  3. «Enten så går det bra, eller så går det over»

  4. Leder: Bli kjent med ungdommen

Fædrelandsvennen ønsker en god og åpen debatt. Her kan du bidra med din mening.
  1. Kristiansand
  2. Kristiansand kommune
  3. Grim
  4. Matematikk