KRISTIANSAND: I høst flyttet Fædrelandsvennen inn i klasse 9c på Grim skole for å dokumentere skolehverdagen.
Les hele reportasjen her: En uke med klasse 9c.
Etter å ha tatt en algebraprøve sammen med klassen skrev journalist Eva Myklebust et innlegg der hun spør hva som er meningen med å lære så mye algebra.
– Regler uten mening
Svein Anders Heggem er fagveileder for matematikk i Kristiansand kommune, og er prosjektmedarbeider ved senter for matematikk ved NTNU.
Når elever spør hva som er vitsen med å lære så mye algebra svarer han at man kan bruke algebra til å forstå sammenhenger:
– Det er viktigste er at man lærer algebra på en slik måte at en forstår hva det er for noe, framfor å lære masse regler som kanskje ikke gir mening.
I en kronikk i Fædrelandsvennen skriver han at det er viktig at alle elever opplever matematikkundervisningen som meningsfull.
Han ble med til klasse 9c for å gi elevene en smakebit på en litt annerledes algebraundervisning.
Se hvordan det gikk i videoen i toppen av saken!
Og her kan du se hvordan det gikk da Fædrelandsvennens journalister tok en totimers algebraprøve sammen med klasse 9c:
Les også: