KRISTIANSAND: Konsept Ytre Ringveg er et av tre mulige konsepter for videre planlegging av Samferdselspakke for Kristiansandsregionen. Konseptene ble utredet av Statens vegvesen på oppdrag fra Samferdselsdepartementet i en såkalt Konseptvalgsutredning (KVU), skriver Samferdselsdepartementet i en pressemelding.

— Valget falt på Ytre Ringvei fordi dette konseptet er det som totalt sett avvikler trafikken på best mulig måte, understreker Bartnes.

Statssekretæren forteller at diskusjonen har dreid seg om det skulle være en ringvei eller ikke. Han er ikke i tvil om at de har landet på riktig beslutning.

— Det er mye trafikk som skal rundt, og det ville vært lite hensiktsmessig å la all traffikken gå gjennom sentrum, sier Bartnes til Fædrelandsvennen.

Valgt konsept

KVU-en har siden blitt kvalitetssikret av en ekstern kvalitetssikrer - konsulentgruppen Holte/Vista. I tillegg har KVU-en vært på lokal høring.

Regjeringen har nå behandlet saken på grunnlag av KVU, kvalitetssikringen og den lokale høringen. Konklusjonen er klar:

Videre planlegging skal ta utgangspunkt i konseptet Ytre ringvei, som blant annet innebærer at det bygges en ytre ringveg utenfor sentrum av Kristiansand.

— Selv om dette kun er en planleggingsordre, har dette stor betydning for innbyggerne i Kristiansandsregionen. Nå foreligger det en helhetsplan, som betyr at vi kan utnytte ressursene på langt større måte, enn om vi ikke hadde en slik plan, poengterer Bartnes.

Prioritering av statlige tiltak blir vurdert i arbeidet med ny Nasjonal transportplan (2014-2023), som legges fram for Stortinget våren 2013, står det videre i pressemeldingen.