DOBLER BEREDSKAPEN: I sommer blir det fast sjøtjeneste i Risør, Arendal, Kristiansand og Mandal. Politibåtene går i turnus fra uke før sankthansaften og åtte uker fram. Leder for sjøtjenesten, Ove Austenaa, er glad. Foto: Jon Anders Skau

— Dette er en kraftig forbedring fra de to foregående årene. Jeg er veldig tilfreds med løsningen. Man vet at politiets tilstedeværelse betyr svært mye for sikkerheten til sjøs, sier koordinator for sjøtjenesten i Agder politidistrikt, Ove Austenaa, til Fædrelandsvennen.

Kun ved ledig tid

I 2011 og 2012 har det kun vært fast turnus på politibåtene i Kristiansand og Arendal, mens politibåtene i Risør og Mandal har vært bemannet ved ledig kapasitet. I praksis har det vært lite synlig sjøpoliti vest for Søgne og øst for Arendal.

I fjor ble politiet i Mandal opptatt med et drap samt et stygt hundeoverfall. I ukevis var det ikke folk til å bemanne båten slik at den stort sett lå til kai første del av sommeren.

I år settes det imidlertid inn egne mannskaper på båtene i Mandal og Risør slik at sjøtjenesten seiler sin egen sjø mens kriminalsakene på fastlandet håndteres av bakkemannskaper.

To båter hver helg

Oppbemanningen innebærer også operativ båt i både Aust— og Vest-Agder hver helg. I fjor vekslet Kristiansand og Arendal annenhver helg.

— Det er ikke få ganger de siste to årene at manglende sjøtjeneste har skapt frustrasjon både i politiet og ute blant publikum. Nå vil vi være langt mer til stede og slipper å operere over lange strekninger. Det roer adferden til båtførerne, sier Austenaa.

DOBLER BEREDSKAPEN: I sommer blir det fast sjøtjeneste i Risør, Arendal, Kristiansand og Mandal. Politibåtene går i turnus fra uke før sankthansaften og åtte uker fram. Leder for sjøtjenesten, Ove Austenaa, er glad. Foto: Jon Anders Skau

Ved en anledning i fjor stod politiet nærmest maktesløse på land da en ruset båtfører seilte uvørent inn Tromøysundet.— Vi får heldigvis en del meldinger fra publikum vedrørende promillekjøring til sjøs. Men det oppleves fortvilende når man ikke har utstyret som kreves for å ta fyllekjørerne, sa operasjonsleder i Agder politidistrikt, Børge Steinsland.

Ordfører Tore Askildsen (KrF) og varaordfører Even Tronstad Sagebakken (Ap) i Mandal mente politibåtberedskapen var så horrible at de skrev brev til politimesteren hvor de beklaget seg over situasjonen. I mandalsskjærgården har det skjedd flere alvorlige ulykker og dødsfall de siste årene. Nå er ordførerne godt fornøyd.

— Politibåtberedskapen gjorde oss engstelige. I en by med så stor fritidsbåtbruk kunne vi ikke leve uten sjøtjeneste. Vi er glade for at politimesteren har tatt innvendingene våre til følge, sier Askildsen.

Pengesekken har avgjort

Politimester Kirsten Lindeberg innrømmer glatt at hun har vært misfornøyd med båtberedskapen, og at det utelukkende er trang økonomi som har stoppet politibåtene i de to driftsenhetene.

— Vi er et sjøpolitidistrikt og har alltid hatt et ønske om en aktiv sjøtjeneste, men økonomien har ikke tillatt en større tjeneste. Selv med redusert bemanningen har vi vært det politidistriktet med flest gjennomførte kontroller, sier Lindeberg.Hun skulle gjerne sett for seg en langt større sjøtjeneste, og tror det hadde vært god samfunnsøkonomi.

— Vi har sagt i fra til Politidirektoratet at Agder politidistrikt er godt rustet til å kunne kontrollere langt mer, men ressursene har hindret oss. Skal vi ha ytterligere bemanning så må det synliggjøres i budsjettene våre. Vi har prioritert etter evne, sier Lindeberg.