KRISTIANSAND: — Jeg hadde helst sett at vi hadde fått noen lekkasjer om vår landsdel. Det å ikke høre noe, er et dårlig tegn når det har dryppet så mye andre steder, sier Bjørgulv Sverdrup Lund (H), leder av Vegaksjonen i Agder.
Fredag legger regjeringen fram sitt forslag til Nasjonal transportplan (NTP).
Lund tror regjeringen vil legge inn penger til både firefelts E 18 mellom Tvedestrand - Arendal og firefelts E 39 mellom Kristiansand - Vigeland. Dette er prosjekter som landsdelen står samlet om og som Statens vegvesen anbefaler.
Løfter
Men pengene kan komme langt ute i planperioden som strekker seg helt fram til 2024. Og pengene som er lovet til nå, skal ikke til Agder:
• 5,2 milliarder til Bergensbanen fram til 2024. • En milliard til Stad skipstunnel. Vil gjøre det mulig å seile i tunnel gjennom Stad i Sogn og Fjordane.
• 150 milliarder til ferjefritt E 39 innen 20 år.
• 60 milliarder til dobbeltspor rundt Oslo. Vil bety nye baner fra Oslo til Tønsberg, Fredrikstad og Hamar.
• 3,9 milliarder til Trønderbanen og Meråkerbanen.
• 5,5 milliarder til dobbeltspor mellom Sandnes – Nærbø, deretter videre til Egersund.
• 3,8 milliarder til E 6 sør for Trondheim.
Dårlig tegn
Stortingskandidat for KrF, Hans Fredrik Grøvan, mener det er et dårlig tegn at de ellers så aktive regjeringsmedlemmene ikke har vært i Agder når de skal avsløre hvilke samferdselsprosjekter de vil satse på.
— Jeg tolker det negativt. Dette handler om en strategi vi også har sett i statsbudsjettet. De gode sakene lekker ut på forhånd. Så har medaljen en bakside som kommer fram når helheten blir presentert, sier Grøvan.
— Men la oss nå håpe at jeg tar feil. Jeg vil absolutt gi regjeringen en sjanse, sier Grøvan.
Statssekretær Geir Pollestad var i Lindesnes i mars og sa at regjeringen ville gå for firefelts vei mellom Kristiansand og Vigeland. Men han kom ikke med løfte om at de ville ta den med i Nasjonal transportplan.
Godt tegn
Den eneste representanten fra Agder i Stortingets transportkomite, er Freddy de Ruiter (Ap) fra Aust-Agder.
Torsdag ettermiddag ville han ikke en gang si om landsdelen kommer godt eller dårlig ut av Nasjonal transportplan.
— Jeg sitter ikke med hele bildet, så jeg vil ikke si noe om dette nå, sier de Ruiter.
Fylkesleder i Vest-Agder Arbeiderparti, Linda Verdal, tror både E 18 og E 39 ligger inne.
— Jeg forventer at det er igjen gode og store prosjekter til vår landsdel. Vest-Agder Arbeiderparti har jobbet intenst for dette i halvannet år, og vært overtydelige på vårt krav.