KRISTIANSAND: — Alternativet er enten å øke taxiregningen kun i rushtida, altså med 17 kroner for én passering i bomringen. Eller man kan iverksette en generell prisøkning, så utgiftene blir fordelt på alle kundene, sier Jan Rune Ausland i Agder Taxi.

Vi møter sjefene for de to største taxiselskapene i distriktet ved taxiterminalen ved jernbanestasjonen i Kristiansand. Jan Rune Ausland, daglig leder for Agder Taxi, og Bjørn Christiansen, daglig leder for Taxi Sør, mener taxinæringen bør slippe rushtidsavgift.

De er klare på at det nå er taxikundene som må betale regningen for den nye avgiften.

Koster over fem mill.

16. januar besluttet bystyret at rushtidsavgiften blir 21 kroner uten rabatt og 16,80 kroner med full rabatt. Denne iverksettes til sommeren i tidsrommet 06.30 og 09.00 og 14.30 og 17.00 på hverdager.

— Hvis én passering gjennom bomringen i rushtida koster 21 kroner, og maks rabatt er 20 prosent, vil det koste oss 2,8 millioner kroner ekstra i bompenger årlig, sier Ausland.

— Vi får en merkostnad på 2,3 millioner kroner som følge av rushtidsavgiften, supplerer Christiansen.

Høyere regning

— Vi kan ikke ta denne utgiften på egen kappe. Det vil koste over 25.000 kroner årlig i rushtidsavgift for hver av selskapets 85 personbiler. Taxibussene koster det dobbelte, siden det betales dobbel avgift for dem gjennom bommen. For hver av dem blir merkostnaden altså 50.000 kroner årlig, forklarer Ausland.

Taxi Sør har 66 personbiler og 14 busser som trafikkerer i Søgne og Kristiansand.

— Vi har hele tiden slitt med at politikerne ikke tar taxinæringen på alvor. Vi blir ikke sett på som en del av kollektivtilbudet, selv om vi også kjører kollektivt, sier Bjørn Christiansen.

Hvilken betalingsmodell hvert av de to konkurrerende selskapene skal gå for, er ennå ikke avgjort.

- Problem for kundene?

— Hvis taxiregningen økes med 17 kroner i rushtida, hvor stort problem er dette for kundene?

— Det er problematisk at noen kunder kan oppleve tjenestene våre som dyre, sier Jan Rune Ausland.

— Spørsmålet er hvor mye publikum er villig til å betale for å benytte oss, påpeker Bjørn Christiansen.

- Taxi er kollektivtrafikk

Bente Stokkeland er leder for Agder Taxiforbund, avdeling Vest-Agder. Hun understreker at taxiene i byen i stor grad kjører kunder til leger, skoler og kommunale tilbud. Ofte samler de opp kunder, slik at disse benytter samme bil. De to største selskapene har blant annet større kontrakter med kommunen og fylkeskommunen om taxikjøring.

— Tilbake i 2005 var de fleste av de politiske lederne i Kristiansand enige i at taxinæringen skulle defineres som kollektivtrafikk, og at vi skulle slippe en eventuell rushtidsavgift, sier Stokkeland, som representerer over 200 drosjeeiere i Vest-Agder, de aller fleste er organisert under Agder Taxi og Taxi Sør.

— Har politikerne nå glemt oss? spør Stokkeland, som er helt imot rushtidsavgift for taxier. Hun mener at taxinæringen er tvunget til å operere i rushtida.

— Vi kan ikke vente til etter rushtida med å kjøre taxi. Men vi bidrar i stor grad til å kjøre kollektivt. Ved offentlig kjøring kan vi for eksempel hente ti passasjerer som skal til et sykehjem, sier Stokkeland.

- Problem for kundene?

— Hvis taxiregningen økes med 17 kroner i rushtida, hvor stort problem er dette for kundene?

— Det er problematisk at noen kunder kan oppleve tjenestene våre som dyre, sier Jan Rune Ausland.

— Spørsmålet er hvor mye publikum er villig til å betale for å benytte oss, påpeker Bjørn Christiansen.

IKKE FRITAK: Samferdselssjef i Vest-Agder fylkeskommune, Vidar Ose, mener taxinæringen ikke skal få fratak. Foto: Arkiv

— Ikke fritak andre steder

Vidar Ose, samferdselssjef i Vest-Agder fylkeskommune, mener det ikke er nødvendig at taxinæringen fritas fra avgifter i bomringen.

— Jeg har ikke registrert at drosjer har fritak for rushtidsavgift andre steder i landet, sier Vidar Ose, samferdselssjef i Vest-Agder fylkeskommune.

Han sier at fylkeskommunen må følge nasjonale føringer når det gjelder bompengeordinger.

— Kan det avgjøres lokalt at taxiene skal få fritak fra rushtidsavgift?

— Jeg må undersøke dette nærmere, sier Ose.

— Som samferdselssjef mener jeg at det er så mange rabattordninger for personbiler/taxier at det ikke er nødvendig at drosjenæringen får fritak for betaling i bommene, fortsetter han. Ose påpeker at drosjenæringen blant annet har gunstige avgiftsrabatter når det gjelder kjøp av biler.